Πόσο ασφαλές είναι το σχολείο του;

Οδηγός για ασφαλή σχολεία

Τι θα πρέπει να προσέξετε για να σιγουρευτείτε πως εκτός από εκπαίδευση το σχολείο παρέχει και ασφάλεια στο παιδί σας

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που μπορεί να κρύβονται πίσω από τους τοίχους του σχολείου σας και πόσο ασφαλές είναι το μικρό σας περνώντας εκεί το λιγότερο 5 ώρες την ημέρα;

Έλεγχος. Αφήνετε τα παιδιά σας στο σχολείο αλλά είστε σίγουροι ότι είναι απόλυτα ασφαλή στο προαύλιο; Μπορούν να βγουν από το σχολείο ανά πάσα στιγμή ή να μπει στην αυλή κάποιος εξωσχολικός; Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να μάθετε αν η εξώπορτα του σχολείου κλειδώνει όταν χτυπάει το κουδούνι για να μπουν οι μαθητές στις αίθουσες, αν υπάρχει φύλακας και αν υφίσταται έλεγχος στην είσοδο του σχολείου σχετικά με το ποιος μπαίνει και βγαίνει. Αν δεν υπάρχει έλεγχος στην είσοδο, επικοινωνήστε με άλλους γονείς ή με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να βρείτε κάποια λύση στο πρόβλημα.  


Ενδοσχολική βία.Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσει το παιδί σας κατά τη διάρκεια των σχολικών χρόνων. Οι επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας είναι πολύ βαριές. Σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήχθη το 1999, το 37% των παιδιών που ασκούσαν ενδοσχολική βία είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες να διαπράξουν κάποια εγκληματική πράξη ως ενήλικες. Επίσης τα παιδιά που είναι θύματα ενδοσχολικής βίας, 3 στις 5 φορές είναι πιο πιθανόν να υποφέρουν από κατάθλιψη που τους ακολουθεί και στην ενήλικη ζωή τους. Μια λύση στο πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας, ώστε να μην γίνει ποτέ το παιδί σας θύτης, είναι η ενασχόληση με το θέμα από νωρίς, από την προσχολική κιόλας ηλικία, πριν παγιωθούν ακόμα τα αρνητικά και επιθετικά συναισθήματα.

Τι μπορείτε να κάνετε:

  • Ελέγξτε αν το σχολείο σας έχει συγκεκριμένο πρόγραμμα ενάντια στην ενδοσχολική βία και πώς αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί σε τέτοια περιστατικά.
  • Τα παιδιά ενθαρρύνονται από τους δασκάλους να αναφέρουν τέτοια περιστατικά ενδοσχολικής βίας;
  • Έχουν αναφερθεί στους γονείς ανάλογα περιστατικά;
  • Επικοινωνήστε με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων για θέματα ενδοσχολικής βίας.

Διαβάστε ακόμα το «Ενδοσχολική βία: θύτης, θύμα ή θεατής;».
Πυροσβεστήρες

Υγιεινή και ασφάλεια. Πέρα από τον έλεγχο και το ζήτημα της βίας, σημαντικά είναι επίσης τα θέματα υγείας και ασφαλείας, από την ποιότητα του αέρα που αναπνέουν τα παιδιά μέχρι την καταλληλότητα των διαδρόμων που περπατάνε. Βέβαια, όπως και κάθε δημόσιο κτίριο έτσι και το σχολείο πρέπει να ακολουθεί τις προδιαγραφές που ορίζονται από τον νόμο. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον το σχολείο θα είναι ασφαλές από τον κίνδυνο πυρκαγιάς, τον κίνδυνο σεισμού και θα εφαρμόζονται οι κανόνες υγιεινής.

Ένας από τους κινδύνους που μπορεί να ελλοχεύουν στο σχολικό κτίριο είναι ο αμίαντος, υλικό που για χρόνια χρησιμοποιούσαν για κατασκευές. Ωστόσο, η έκθεση στον αμίαντο δημιουργεί προβλήματα στην υγεία και είναι σημαντικό να γνωρίζετε αν στο σχολείο του παιδιού σας έχει γίνει έλεγχος και απομάκρυνση των στοιχείων αμίαντου.

Ένας άλλος ύπουλος κίνδυνος είναι η μούχλα που μπορεί να αναπτυχθεί στις σχολικές αίθουσες και η οποία ευθύνεται για ερεθισμό στα μάτια, στο δέρμα, στη μύτη, στο λάρυγγα, και στους πνεύμονες, για δυσκολία στην αναπνοή, εξανθήματα ακόμα και αλλεργικές αντιδράσεις. Ο καθημερινός αερισμός των αιθουσών και της τουαλέτας, οι συχνοί έλεγχοι και οι εργασίες συντήρησης είναι απαραίτητα για την καταπολέμηση της μούχλας λειτουργώντας προληπτικά για την εμφάνισή της.

Εσείς από την πλευρά σας:

  • Ενημερωθείτε αν έχει γίνει αντισεισμικός έλεγχος στο σχολείο,
  • Ελέγξτε εάν είναι εφοδιασμένο με πυροσβεστήρες
  • Μάθετε εάν έχει γίνει έλεγχος για αμίαντο και εργασίες απομάκρυνσής του
  • Ρωτήστε εάν γίνονται έλεγχοι και εργασίες συντήρησης για να αποφευχθεί η δημιουργία μούχλας και υγρασίας στις σχολικές αίθουσες.   

 

SOS Tip: Η συμμετοχή σας στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ενημερώνεστε αλλά και να προσπαθείτε να βελτιώνετε την κατάσταση του σχολικού κτηρίου. Εάν δεν έχετε χρόνο να ασχοληθείτε, ωστόσο, μπορείτε πάντα να διατηρήσετε μια καλή σχέση με τον Πρόεδρο του ή κάποιον άλλο γονέα που ασχολείται ενεργά.