Με αγνοεί! Τι να κάνω;

Με αγνοεί! Τι να κάνω;

Συμβουλές για να σταματήσει να σας αγνοεί

Του ζητάτε να κάνει κάτι και εκείνο σας αγνοεί επιδεικτικά συνεχίζοντας να ασχολείται με το παιχνίδι του ή τη ζωγραφιά του. Του το ξαναλέτε, εκείνο κουνάει το κεφάλι ή σας απαντάει με ένα «εντάξει» αλλά δεν μετακινείται από τη θέση του. Μα τι συμβαίνει; Μήπως το μικρό σας έχει αρχίσει να μεγαλώνει και «πειραματίζεται» κάνοντας την πρώτη του «επανάσταση»;

Όσο και αν αυτό σας ξενίζει πρόκειται για ένα φυσιολογικό στάδιο ενός παιδιού στην ηλικία των 5 ετών που αρχίζει να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητά του και να θέλει να παίρνει αποφάσεις για τον εαυτό του. Ωστόσο επειδή είναι ακόμα πολύ νωρίς για αυτονομία μάθετε τους τρόπους για να το πείσετε να συνεργαστεί μαζί σας αφήνοντας του παράλληλα χώρο για να εξερευνήσει τις δυνατότητες ανεξαρτησίας.

Ξεκάθαρες και ρεαλιστικές απαιτήσεις. Όταν ζητάτε κάτι φροντίστε να το κάνετε όσο πιο ξεκάθαρο γίνεται. Αντί λοιπόν να πείτε στο μικρό σας συμμάζεψε το δωμάτιό σου, δώστε πιο σαφείς οδηγίες, όπως βάλε τα παπούτσια σου στην παπουτσοθήκη ή φύλαξε τα παιχνδία στο ντουλάπι. Είναι πιο βοηθητικό να «σπάσετε» τις οδηγίες σας σε μικρότερα κομμάτια για να το καθοδηγείτε ώστε να γνωρίζει ακριβώς τι πρέπει να κάνει. Συμφωνήστε ακόμα να μοιράσετε τις δουλειές π.χ. εκείνο να σας φέρνει τα πιάτα και εσείς να τα βάζετε στο πλυντήριο.

Απλοποιήστε τις οδηγίες σας. Έχετε σκεφτεί ότι μπορεί να σας αγνοεί επειδή δεν καταλαβαίνει ακριβώς τι θέλει να κάνετε; Δώστε απλές οδηγίες που να μην περιλαμβάνουν πάνω από 3 ή 4 βήματα.

Μην το βάζετε κάτω. Αν ζητήσετε από το μικρό σας να ντυθεί για να φύγετε για το νηπιαγωγείο και εκείνο δεν κάνει την παραμικρή κίνηση, δώστε του πιο σαφείς οδηγίες π.χ. να βάλει το παντελόνι, να δέσει τα παπούτσια του κ.λπ. και αν πάλι δεν συνεργάζεται, πάρτε το μαζί έστω και με τα παπούτσια στο χέρι. Επίσης αν λόγου χάρη του ζητάτε να σταματήσει να παίζει με την μπάλα μέσα στο σπίτι και εκείνο αδιαφορεί, πάρτε του την μπάλα διευκρινίζοντας ότι θα του τη δώσετε όταν είναι πρόθυμο να συνεργαστεί.

Δώστε του κίνητρα. Στόχος σας δεν είναι να κάνει το μικρό σας αυτό που του λέτε επειδή φοβάται να παρακούσει. Το να απαντήσετε «αυτό θα γίνει, επειδή το είπα εγώ» δεν παρέχει κανένα κίνητρο. Αντιθέτως η ενθάρρυνση και ο έπαινος θα βοηθήσουν την καλή συνεργασία σας. Άλλωστε το μικρό σας θέλει να σας ευχαριστεί και να εισπράττει την ικανοποίησή σας.

Χρησιμοποιήστε εναλλακτικούς τρόπους για να απαγορέψετε κάτι. Είναι πολύ πιο πιθανό το μικρό σας να αγνοήσει το «όχι» ειδικά αν το ακούει πολύ συχνά. Συνεπώς βρείτε εναλλακτικούς τρόπους γιανα αρνηθείτε κάτι. Αντί να του πείτε «μην το κάνεις αυτό», προτείνετε τι θα μπορούσε να κάνει εναλλακτικά. Φροντίστε ακόμα να του δίνετε περιορισμένες επιλογές προκειμένου να πετύχετε τον στόχο σας, π.χ. «θέλεις να φορέσεις την κίτρινη ή την κόκκινη ζακέτα;». Επίσης αντί να αρνηθείτε να κάνει κάτι που ενδεχομένως σας φαίνεται δύσκολο ή αδύνατο να το κάνει μόνο του, θέστε τους όρους σας, προτείνοντας π.χ. κάποιος να το βοηθήσει.  Φυσικά πολλές φορές θα χρειαστεί να είστε πιο κάθετοι σε σχέση με κάποιες απαγορεύσεις. Ωστόσο επιλέξτε ποιες θα είναι αυτές ανάλογα με το πόσο σημαντικές είναι για την υγεία του παιδιού σας. Διαβάστε επίσης: «10 διαφορετικοί τρόποι να αρνείστε (χωρίς να λέτε όχι)» αλλά και το «Εναλλακτικές στα όχι και στα μη». 

Προσπαθήστε να γίνετε κατανοητοί. Ένα παιδί σε αυτή την ηλικία δεν μπορεί πάντα να κατανοήσει γιατί πρέπει να κάνει μια μετάβαση, π.χ. γιατί να σταματήσει να παίζει για να ντυθεί προκειμένου να φύγετε. Φροντίστε λοιπόν να το προετοιμάζετε από πριν για τις επομένες κινήσεις του εξηγώντας του παράλληλα γιατί πρέπει να τελειώσει αυτό που κάνει.

Για μεγαλύτερα παιδιά συμβουλευτείτε το άρθρο «5 τρόποι για να κερδίσετε την προσοχή του ».