Μάθετε στο παιδί σας να κατανοεί τη διαφορά και να αντιδρά αναλόγως κατά περίπτωση
Τα πειράγματα είναι μέρος της καθημερινότητας των παιδιών. Άλλοτε αυτά είναι εντελώς αθώα και ακίνδυνα και άλλοτε πιο σκληρά και προσβλητικά. Το πόσο θα ενοχληθεί ένα παιδί από το πείραγμα των συμμαθητών του στο σχολείο εξαρτάται τόσο από την σοβαρότητα του πειράγματος όσο και από την ιδιοσυγκρασία του παιδιού. Για παράδειγμα, ένα πολύ ευαίσθητο παιδί μπορεί να πληγωθεί ακόμα και με ένα αθώο πείραγμα. Ωστόσο, υπάρχει τρόπος να μάθετε το μικρό σας να αξιολογεί κάθε σχόλιο και να το εκπαιδεύσετε για να μπορεί να διαχειρίζεται αποτελεσματικά πιο δύσκολες καταστάσεις, όπως τα περιστατικά λεκτικής βίας.
Διάκριση
Η διάκριση ανάμεσα στο πείραγμα και την λεκτική βία είναι ένα δύσκολο βήμα για τα παιδιά, ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, οπότε και αρχίζουν να κοινωνικοποιούνται ευρύτερα. Ποιες είναι οι διαφορές; Σύμφωνα με τη συγγραφέα του βιβλίου «Όταν το παιδί σας έρχεται αντιμέτωπο με τη λεκτική βία: πραγματικές λύσεις», Marie Newman:
- Το αθώο πείραγμα είναι ένα ελαφρύ σχόλιο που δεν έχει στόχο να ταπεινώσει τον δέκτη.
- Αντίθετα, το υπερβολικό πείραγμα δίνει διαφορετικό τόνο, πιο δριμύ, που όταν επαναλαμβάνεται αρκετές φορές μπορεί να είναι το ίδιο επιβλαβές με περιστατικά λεκτικής βίας.
- Τέλος, περιστατικό ενδοσχολικής, λεκτικής βίας υφίσταται όταν ένα παιδί ζητάει από το άλλο να σταματήσει μια συγκεκριμένη συμπεριφορά που το ενοχλεί, ενώ το δεύτερο συνεχίζει ανενόχλητο.
Αντιμετωπίζοντας τα ελαφρά πειράγματα
Είναι σημαντικό το παιδί σας να κατανοήσει τα συναισθήματά του όταν έρθει αντιμέτωπο με ένα ελαφρύ ή πιο σκληρό πείραγμα και αυτό ακριβώς είναι που πρέπει να του μάθετε. Όταν τα πειράγματα συνεχίζονται αρκετά συχνά και το παιδί αισθάνεται άσχημα, θα πρέπει να νιώσει άνετα ώστε να μιλήσει για αυτό στους γονείς του.
Από την άλλη οι γονείς χρειάζεται να μάθουν στα παιδιά τους να μην παίρνουν κατάκαρδα τα αθώα πειράγματα και να αναπτύξουν το αίσθημα του χιούμορ. Είναι σημαντικό να μάθουν πώς να απαντούν με χιούμορ, αυτοσαρκασμό ή περιπαιχτική διάθεση, χωρίς φυσικά να προσβάλλουν, γεγονός που θα αποθαρρύνει όσους εξαπολύουν πειράγματα να συνεχίσουν.
Αντιμετωπίζοντας τη λεκτική βία
Το μικρό σας καθώς μεγαλώνει και δημιουργεί σχέσεις, θα έρθει αντιμέτωπο με άσχημες συμπεριφορές και πιθανόν να κληθεί να διαχειριστεί κάποια σύγκρουση. Η δική σας βοήθεια είναι σημαντική για να του παρέχετε τα εφόδια με τα οποία θα μπορεί να ανταπεξέλθει σε ανάλογες καταστάσεις.
- Καταρχάς πρέπει να καταλάβει ότι ένα παιδί που αρέσκεται να κοροϊδεύει τα άλλα αποζητά την προσοχή και άρα εκείνο έχει το πρόβλημα και όχι το πρόσωπο που κοροϊδεύει.
- Χρειάζεται ακόμα να του μάθετε πώς να απαντάει, χρησιμοποιώντας λόγου χάρη φράσεις του τύπου «όταν είμαστε οι δύο μας, κάτι είναι αστείο μόνο όταν το θεωρούμε αστείο και οι δύο» ή «αυτό που κάνεις με ενοχλεί».
- Αν το πείραγμα συνεχίζεται, το παιδί σας μπορεί να ζητήσει από το συμμαθητή του, όταν δεν θα είναι άλλοι μπροστά, να σταματήσει γιατί ενοχλείται.
- Αν το πείραγμα γίνεται ολοένα και πιο βαρύ και το παιδί- θύμα νιώθει άσχημα, τότε ίσως πρόκειται για περιστατικό ενδοσχολικής βίας. Θα πρέπει το παιδί σας να καταλάβει ότι αυτή η μορφή λεκτικής βίας δεν είναι φυσιολογική συμπεριφορά και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι αποδεκτή.
- Θα πρέπει ακόμα να μάθει να μην αντιδρά υπερβολικά, να παραμένει μαζί με άλλα παιδιά με τα οποία ταιριάζει και να απομακρύνεται από κάποιον που ασκεί λεκτική βία.
- Το ζητούμενο είναι να είστε διαθέσιμοι ώστε το παιδί σας να μπορεί ελεύθερα να σας ενημερώσει για κάποιο περιστατικό λεκτικής βίας αλλά και να σας μιλήσει για τα συναισθήματά του χωρίς να φοβάται.
Διαβάστε ακόμα Ενδοσχολική βία: θύτης, θύμα ή θεατής; και το Είναι το παιδί σας ο νταής του σχολείου;