Είναι δικό μου!

Είναι δικό μου!

Διδάξτε στο προσχολικής ηλικίας μικρό σας την ικανότητα να μοιράζεται

«Είναι δικό μου!» το ακούτε να δηλώνει έντονα κάθε φορά που κάποιος, συνομήλικο παιδί ή μεγαλύτερος, πιάνει στα χέρια του κάποιο από τα παιχνίδια του, ένα ρούχο του, το μαξιλάρι του ή την αγαπημένη του κουβερτούλα. Η αλήθεια είναι ότι ένα παιδί προσχολικής ηλικίας έχει πάθος με τα δικά του αντικείμενα και το μοίρασμα δεν είναι καθόλου εύκολη διαδικασία. Ωστόσο κάπου εκεί αρχίζει να μαθαίνει ότι υπάρχουν πολύ σημαντικότερα πράγματα από την ιδιοκτησία και αυτά είναι το χτίσιμο της φιλίας ή το να κάνει κάποιον άλλο να νιώσει καλά. Έτσι από αυτή την ηλικία μπορείτε να του διδάξετε αυτή τη σημαντική δεξιότητα που θα του φανεί χρήσιμη για όλη την υπόλοιπη ζωή του και δεν είναι άλλη από την ικανότητα να μοιράζεται. 

Αντί να του το πείτε, δείξτε το.Αν εσείς δεν ακολουθείτε τη λογική του μοιράσματος ακόμα και για τα πιο απλά πράγματα, αλλά αντιθέτως σε εκείνο λέτε ότι καλό είναι να μοιράζεται, η προτροπή αυτή δεν έχει κανένα νόημα για το μικρό σας. Επειδή αποτελείτε παράδειγμα προς μίμηση, είναι σημαντικό τόσο να σας βλέπει να μοιράζεστε στην πράξη όσο και να σας ακούει να του λέτε πόσο όμορφα αισθάνεστε με αυτό.

Μοίρασμα μέσω του παιχνιδιού.Ένας έμμεσος τρόπος για να μάθει να μοιράζεται είναι να μάθει να περιμένει τη σειρά του ή αλλιώς να συμμετέχει ισότιμα με άλλα μέλη σε μια διαδικασία. Ο καλύτερος τρόπος για να του μάθετε κάτι τέτοιο είναι το παιχνίδι και κυρίως τα επιτραπέζια παιχνίδια αλλά και οι χειροτεχνίες, όπου θα μοιράζεστε υλικά ή χρώματα. 

Χρησιμοποιήστε τα βιβλία. Τα βιβλία είναι ένα μοναδικό εργαλείο για να διδάξετε ένα παιδί πώς να συμπεριφέρεται και αυτό γιατί πολλές φορές του είναι εύκολο να εστιάσει την προσοχή του στις “διδαχές” του ήρωα ενός βιβλίου και μάλιστα περισσότερο από ότι στις δικές σας. Φροντίστε να του διαβάζετε βιβλία με θέμα το μοίρασμα αλλά και να του προτείνετε να διαβάζετε παρέα, λέγοντάς του ότι θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί του την απόλαυση της ανάγνωσης.

Ζητήστε τη γνώμη του. Αντί να επεμβαίνετε άμεσα για να λύσετε κάθε διαφωνία με το αδερφάκι του ή με ένα άλλο παιδί για το ποιος θα έχει ένα παιχνίδι χωρίς όμως εξηγήσεις, είναι καλύτερο να του αφήνετε χώρο και χρόνο για να βρείτε μια κοινή λύση. Για παράδειγμα προτείνετε να χρησιμοποιεί μια κλεψύδρα και όποτε αυτή τελειώνει το παιχνίδι να αλλάζει χέρια ή θέτοντας ως προϋπόθεση πως με το παιχνίδι θα παίζουν όλα τα παιδιά, ρωτήστε το μικρό σας πώς θα ήθελε να γίνει αυτό.

Αφήστε του το περιθώριο επιλογής. Αν δυσκολεύεται πολύ να μοιράζεται ένα συγκεκριμένο παιχνίδι ή αν έχει ένα παιχνίδι ή αντικείμενο με το οποίο έχει αναπτύξει ιδιαίτερη σχέση, επιτρέψτε του να το χαίρεται μόνο εκείνο. Ωστόσο, εξασφαλίστε ότι δεν θα είναι στο χώρο που παίζει με άλλα παιδιά ώστε να μην δημιουργηθεί πρόβλημα.