Όταν η δασκάλα σας καλεί στο σχολείο

Όταν η δασκάλα σας καλεί στο σχολείο

Διαχειριστείτε 4 προβλήματα στο σχολείο που αφορούν το παιδί σας

Αν η δασκάλα του παιδιού σας σας καλέσει στο σχολείο δύο περιπτώσεις υπάρχουν: να θέλει να σας ενημερώσει είτε για τις επιδόσεις του είτε για τη συμπεριφορά του. Το γεγονός ότι η συνάντηση θα αφορά μάλλον την άσχημη επίδοση ή την άσχημη συμπεριφορά του παιδιού σας δεν πρέπει να σας αγχώσει ή να σας κάνει επιθετικούς πριν ακόμα ακούσετε τι έχει να σας πει. Το ζήτημα είναι να παραμείνετε ήρεμοι και να κάνετε τις σωστές ερωτήσεις ώστε να συνεργαστείτε με τη δασκάλα για να βοηθήσετε το βλαστάρι σας. Δείτε τους 4 πιθανούς λόγους για μια επίσκεψή σας στο σχολείο και τους καλύτερους τρόπους για να διαχειριστείτε κάθε κατάσταση ξεχωριστά.


1. Το παιδί σας έχει πρόβλημα με τα μαθήματα

Οι δυσκολίες στα μαθήματα μπορεί να προκαλούνται από διάφορους λόγους. Ενδέχεται η προσοχή του μικρού σας να αποσπάται από ένα οικογενειακό πρόβλημα ή να μην κοιμάται αρκετά. Μπορεί ακόμα να έχει αρκετά κενά σε κάποια μαθήματα και αυτά να το εμποδίζει να συμβαδίσει με τους συμμαθητές του που είναι πιο προχωρημένοι.

Πώς να αντιδράσετε. Κάντε συγκεκριμένες ερωτήσεις για να διαπιστώσετε πού είναι το πρόβλημα. Έχει θέμα σε όλα τα μαθήματα ή μόνο σε κάποιο; Δεν τα κατάφερε σε ένα τεστ ή σε πολλά; Δεν μπορεί να λύσει τις ασκήσεις ή εκνευρίζεται/αγχώνεται και δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε μια εργασία;

Οργανώστε σχέδιο δράσης. Καταρχάς μιλήστε με το παιδί σας σχετικά με το πρόβλημα που εντοπίζει η δασκάλα. Ζητήστε τη γνώμη του και πώς μπορείτε να βοηθήσετε. Βρείτε λύσεις από κοινού, από το να κάνει συγκεκριμένες βοηθητικές ασκήσεις στο σπίτι μέχρι να παρακολουθείτε εσείς πιο στενά τη μελέτη του και να συζητάτε τα λάθη του.

Update. Μετά από μερικές εβδομάδες έξτρα βοήθειας, συναντήστε ξανά τη δασκάλα του και αν δεν έχει σημειωθεί πρόοδος, συμβουλευτείτε κάποιο αναπτυξιολόγο για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας δεν έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία.

Άσχημη συμπεριφορά στην τάξη

2. Το μικρό σας έχει άσχημη συμπεριφορά στην τάξη

Πώς να αντιδράσετε. Ανακαλύψτε τι ακριβώς κάνει, δηλαδή διακόπτει το μάθημα, τρέχει γύρω γύρω, ή κάνει φασαρία; Καθώς τα παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού δεν μπορούν να δείξουν με σαφήνεια τα συναισθήματά τους, η άσχημη συμπεριφορά μπορεί να είναι και ένδειξη άγχους. Μάθετε αν το μικρό σας παρουσιάζει άσχημη συμπεριφορά συγκεκριμένες ώρες. Υπάρχει η πιθανότητα π.χ. να μην θέλει να κάνει γυμναστική γιατί θεωρεί ότι δεν είναι καλό στα αθλήματα και να αγχώνεται πριν το μάθημα της γυμναστικής. Ενδέχεται ακόμα να κάνει φασαρία γιατί θέλει να τραβήξει την προσοχή του δασκάλου και των συμμαθητών του αν θεωρεί πως είναι παραμελημένο. Ή μπορεί να είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ελέγξει τον εαυτό του.

Οργανώστε σχέδιο δράσης. Αν υποπτεύεστε το άγχος για βασική αιτία της άσχημης συμπεριφοράς, μιλήστε στο παιδί σας και βρείτε λύσεις, όπως λόγου χάρη να κάνετε μαζί γυμναστική στο σπίτι για εξάσκηση έτσι ώστε να νιώσει έτοιμο την επόμενη φορά. Αν το μικρό σας απλά είναι πολύ ζωηρό προτείνετε στη δασκάλα να κάνει μια πιο έντονη δραστηριότητα πριν από την ώρα που απαιτείται ησυχία. Αν πάλι το παιδί σας διακόπτει το μάθημα, μάθετε τους ακριβείς κανόνες που ισχύουν στην τάξη και επαναλάβετέ τους στο σπίτι. Υπενθυμίστε του ακόμα ότι ο καλύτερος τρόπος για να το προσέξει η δασκάλα και οι συμμαθητές του είναι να ακολουθεί τους κανόνες που έχουν τεθεί ή να κάνει κάτι καλό για έναν συμμαθητή του.

Update. Συναντήστε ξανά τη δασκάλα μετά από ένα διάστημα για να σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας έχει σταματήσει αν είναι το… διαολάκι της τάξης. Αν συνεχίζει να συμπεριφέρεται άσχημα συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας. Αν το μικρό σας ήταν πάντα ανήσυχο και συνεχίζει να είναι εξετάστε αν πάσχει από Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (διαβάστε περισσότερα εδώ).


3. Το παιδί σας μοιάζει αγχωμένο και πιεσμένο

Πώς να αντιδράσετε. Βεβαιωθείτε ότι κατανοείτε με ποια έννοια χρησιμοποιεί η δασκάλα τη λέξη αγχωμένο ή πιεσμένο. Ρωτήστε τα συμπτώματα, όπως για παράδειγμα κλαίει συγκεκριμένες ώρες την ημέρα; Παραπονιέται ότι το πονάει η κοιλιά του; Αν το παιδί σας αγαπούσε το σχολείο και ξαφνικά κλαίει συνεχώς ή τρώει τα νύχια του, προφανώς έχει προκύψει κάποιο πρόβλημα.

Οργανώστε σχέδιο δράσης. Δείξτε κατανόηση λέγοντας πως γνωρίζετε ότι είναι δύσκολο να διαβάσει ένα ποίημα μπροστά σε όλη την τάξη και ρωτήστε το με ποιον τρόπο θα ένιωθε πιο άνετα. Κάντε πρόβες στο σπίτι ή μάθετε του να αναπνέει βαθιά. Αν νιώθει πιεσμένο γιατί κάποιο άλλο παιδί το κοροϊδεύει, εξηγήστε του πως δεν φταίει εκείνο και πως εσείς θέλετε να νιώθει ασφαλές. Πείτε του ότι θα βοηθήσει στη λύση του προβλήματος αν μιλήσει για τα παιδιά που κοροϊδεύουν ή με ποιον τρόπο το κάνουν αυτό.

Update. Παραμείνετε σε επαφή με τη δασκάλα για να διαπιστώσετε αν το μικρό σας αισθάνεται πιο άνετα. Αν το άγχος συνεχίζει να υφίσταται τότε συμβουλευτείτε τη δασκάλα σχετικά με το τι άλλο μπορείτε να κάνετε.

Ενδοσχολική βία

4. Ενδοσχολική βία: το παιδί σας είναι ο θύτης;

Πώς να αντιδράσετε. Αρχικά ανακαλύψτε σε ποιο βαθμό το παιδί σας έχει ασκήσει βία. Για παράδειγμα, το ώθησε κάποιος άλλος να χτυπήσει ένα συμμαθητή του και τώρα να το έχει μετανιώσει ή κοροϊδεύει τα άλλα παιδιά συνεχώς και τα χτυπάει;

Οργανώστε σχέδιο δράσης. Αν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό και το παιδί σας νιώθει άσχημα για αυτό, μιλήστε για τον λόγο που τον οδήγησε να χτυπήσει ένα άλλο παιδί και παροτρύνετέ το να ζητήσει συγγνώμη. Λάβετε υπόψη σας το πόσο ισχυρή είναι η πίεση από κάποιο άλλο παιδί για να κάνει κάτι τέτοιο. Το παιχνίδι ρόλων θα το βοηθήσει να λέει όχι αν κάποιος το προτρέπει να κάνει κάτι άσχημο. Αν το παιδί σας έχει γενικά επιθετική συμπεριφορά τότε πρέπει να συμβουλευτείτε κάποιον παιδοψυχολόγο για να βρείτε τη ρίζα του προβλήματος. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας «Είναι το παιδί σας ο νταής του σχολείου;».

Update. Επισκεφθείτε σε τακτά χρονικά διαστήματα τη δασκάλα για να διαπιστώσετε αν συνεχίζει να είναι το ίδιο επιθετικό ή όχι.


Συμβουλές για γονείς από τους δασκάλους

Δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να ακούς άσχημα νέα για το βλαστάρι σου, αλλά σημασία έχει να παραμένει κανείς ψύχραιμος για να βρεθεί μια λύση. Πώς θα ήθελαν οι δάσκαλοι να συμπεριφέρονται οι γονείς όταν πρόκειται να τους πουν άσχημα μαντάτα; Δείτε τα παρακάτω tips.

  • Αφιερώστε χρόνο για να συζητήσετε. Αν δεν έχετε πολύ χρόνο στη διάθεσή σας όταν σας καλεί ο δάσκαλος, τότε προτείνετε μια νέα συνάντηση.
  • Κρατήστε σημειώσεις για να θυμάστε με λεπτομέρειες τις προτάσεις του εκπαιδευτικού.
  • Μην διακόπτετε, καθώς και για τον εκπαιδευτικό είναι μια δύσκολη διαδικασία να αναφέρει ένα πρόβλημα που αφορά το παιδί σας.
  • Μοιραστείτε τις ιδέες σας γιατί κανείς δεν ξέρει το παιδί σας καλύτερα από εσάς. Αν εφαρμόζετε συγκεκριμένες στρατηγικές τότε καλό είναι να ενημερώσετε σχετικά τη δασκάλα του.
  • Μην ψάχνετε για γρήγορες λύσεις. Πιθανόν να χρειαστεί να αφιερώσετε χρόνο για να λυθεί το πρόβλημα. Αρχικά θα χρειαστεί να χωνέψετε όσα μάθατε και να τα συζητήσετε και με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς σας. Στη συνέχεια θα πρέπει να ξανασυναντήσετε τη δασκάλα (μπορεί και παραπάνω από μια φορά) ή να έχετε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί της.
  • Μην αμύνεστε ή απολογείστε. Η συζήτηση γίνεται για να βοηθήσει το παιδί σας και όχι για να κατηγορηθεί κάποιος. Επιπλέον η δασκάλα χρειάζεται την υποστήριξή σας για να λύσει το πρόβλημα.