Εάν δυσκολεύεστε να διαβάσετε τα γράμματά του, ακολουθούν τρεις ασκήσεις βελτίωσης.
*Ένα κείμενο της ειδικής παιδαγωγού-κοινωνικής ανθρωπολόγου, ειδικευμένης στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας, Άσπας Μητρακάκη, όπως δημοσιεύτηκε στο dyslexiaathome.blogspot.gr.
«Δυσκολεύομαι πάρα πολύ να διαβάσω τα κείμενα του.»
«Τα γράμματα του είναι δυσανάγνωστα.»
«Τα γράμματα του δεν ακουμπούν στην γραμμή, αφήνει πολλά κενά ενδιάμεσα στις λέξεις ή και στα γράμματα της ίδιας λέξης, ακόμα συμβαίνει να αφήνει και ολόκληρη σειρά»
Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσλεξία ή άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συχνά παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες και ως προς τη γραφή των γραφημικών συμβόλων (δηλ. των γραμμάτων). Όταν λέμε «γραφή γραμμάτων» εννοούμε το σχηματισμό τους αλλά και την ορθή τοποθέτηση τους στη γραμμή του τετραδίου. Έτσι, τα παραπάνω παραδείγματα συναντώνται πολύ συχνά και να είναι επιβεβλημένο να παρέμβουμε με ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης, ώστε να μάθει το παιδί να τοποθετεί τα γράμματα σωστά.
Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν δυο απλές στο σχεδιασμό τους ασκήσεις που βοηθούν να γίνει συνείδηση στο παιδί η σωστή χωρική σχεδίαση των γραμμάτων.
Υλικά
- Χαρτιά Α4
- Μαρκαδοράκια ή χρωματιστά στυλό
- Μολύβι
Πρώτη άσκηση:
Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε όλα τα γράμματα του αλφάβητου γύρω από τον άξονα της γραμμής του τετραδίου εναλλάσσοντας σωστούς και λανθασμένους τρόπους. Το παιδί επιλέγει το σωστά γραμμένο γράμμα κυκλώνοντας το. Όταν επιλέγει το λανθασμένο τρόπο ρωτάμε «γιατί» και ζητάμε να μας πει τι είναι λάθος. Για παράδειγμα: «Το /γ/ πρέπει να περνάει τη γραμμή»
Δεύτερη άσκηση:
Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε όλα τα γράμματα του αλφάβητου και ζητάμε από το παιδί να βάλει τη γραμμή εκεί που θα έπρεπε σε σχέση με το γράμμα. Όταν κάνει λάθος διορθώνουμε και κάνουμε μια μικρή υπενθύμιση για το πως γράφεται σωστά το συγκεκριμένο γράμμα.
Τρίτη άσκηση:
Στο τετράδιο γράφουμε λέξεις που εμπεριέχουν γράμματα που είναι τοποθετημένα με λανθασμένο τρόπο στη γραμμή. Ζητάμε από το παιδί να κυκλώσει τα λάθος και να ξαναγράψει από κάτω τη λέξη σωστά.
Στόχος των παραπάνω ασκήσεων είναι:
1. Η συνειδητοποίηση και η βαθύτερη εντύπωση του σχεδιασμού των γραμμάτων.
2. Ο τονισμός των διαφορών μεταξύ των γραμμάτων. Π.χ. «Το /γ/ περνάει από κάτω», «το /β/ ακουμπάει πάνω στη γραμμή αλλά είναι ψηλό» κτλ. Όλα αυτά προσπαθούμε να γίνονται πάντα με το τρόπο: «το σωστό σε αντίθεση με το λάθος».
Extratip: Όλα τα παραπάνω πρέπει να γίνονται με διάφορους τρόπους και με διάφορα μέσα για να πετύχουμε τον καλύτερο δυνατό βαθμό αυτοματοποίησης του σωστού χωροταξικού προσανατολισμού των γραμμάτων. Για αυτό καλό είναι να επαναλαμβάνονται οι ασκήσεις σε μαυροπίνακα, ασπροπίνακα, άμμο […], ώστε οι αισθήσεις να συμμετέχουν στη μαθησιακή διαδικασία και τα αποτελέσματα να είναι άμεσα και περισσότερο ικανοποιητικά.