Συγκεντρώσου…

Μήπως το παιδάκι σας ονειροπολεί αντί να διαβάζει;

Tips για να βοηθήσετε το παιδάκι σας να συγκεντρωθεί

*Με την συνεργασία του Αναπτυξιακού Εργοθεραπευτή, Στέλιου Μαντούδη.

Όπως σε όλα τα θέματα ανάπτυξης έτσι και στα διαστήματα προσοχής συναντάται ένα ολόκληρο φάσμα διαφορετικών συμπεριφορών. Κάποια παιδιά καταφέρνουν και μένουν συγκεντρωμένα για ένα θαυμαστό διάστημα χρόνου, ενώ κάποια άλλα βρίσκονται σταθερά κάτω από τον μέσο χρόνο των συνομηλίκων τους. Εάν ρωτήσετε τους δασκάλους, θα σας πουν πως όταν το κουδούνι του διαλείμματος χτυπά κάποια παιδιά έχουν ήδη «τελειώσει» με τις εργασίες τους, ενώ κάποια άλλα συνεχίζουν να κόβουν, να κολλούν και να ασχολούνται με ό,τι τους έχει ανατεθεί.

Παρότι η παραπάνω διαφορά είναι μέχρις ενός σημείου έμφυτη, υπάρχουν τρόποι να βοηθήσει ένας δάσκαλος ή ένας γονιός το παιδί να μην «ξεφεύγει». Κι αυτό γιατί τις περισσότερες φορές το πλαίσιο είναι αυτό που τα αποπροσανατολίζει. Ας πούμε, το να κάθετε κανείς ολημερίς σε ένα γραφείο είναι δύσκολο, πόσο μάλλον για ένα παιδί. Ακόμη, είναι αναμφισβήτητο πως ενώ κάποια μπορούν να αφιερώσουν κάπου αποκλειστικά την προσοχή τους δεν το κάνουν, απλά και μόνο γιατί βρίσκουν κάτι στο περιβάλλον τους πιο ενδιαφέρον (π.χ. την γόμα σε σχήμα βατράχου που χρησιμοποιεί ο συμμαθητής τους).

Εάν κι εσείς είστε γονιός ενός τέτοιου παιδιού, σίγουρα θα αντιμετωπίζετε προβλήματα στο να το πείσετε να κάνει τα μαθήματά του. Εκεί που το βλέπετε στο γραφείο να λύνει τις ασκήσεις των μαθηματικών του, εκεί είναι που το τσακώνετε να παίζει με τον σκύλο. Κι εκεί που το αφήνετε να διαβάζει γραμματική, εκεί είναι που το βλέπετε να παίζει με τα στρατιωτάκια του.

Ωστόσο, δεν χρειάζεται να απελπίζεστε! Ακολουθούν κάποια χρήσιμα και δοκιμασμένα tips που θα σας βοηθήσουν.

  • Μην αναγκάζετε το παιδί να διαβάζει αμέσως μετά το σχολείο. Μπορεί το πρόγραμμα της μέρας του να είναι γεμάτο με αγγλικά, κολυμβητήριο και κιθάρα, αλλά τα παιδιά χρειάζονται λίγο χρόνο να αποφορτίζονται. Μισή ώρα παιχνιδιού θα τα βοηθήσει να αποβάλλουν την επιπλέον ενέργεια που δεν τα αφήνει να κάτσουν ήρεμα σε μια καρέκλα.
  • Μην τα στέλνετε να διαβάσουν ενώ είναι πεινασμένα. Ο εγκέφαλος για να λειτουργήσει χρειάζεται τροφή. Να θυμάστε πως εάν πεινάει θα παρατάει κάθε τρεις και λίγο το βιβλίο και θα τρέχει στο ψυγείο.
  • Να είστε κοντά του. Προσπαθείτε να στέκεστε ή να κάθεστε κοντά στο παιδί όση ώρα κάνει τα μαθήματά του, αλλά όχι με ελεγκτικό-τρομακτικό τρόπο! Αφήστε το να διαβάσει στο τραπέζι της κουζίνας, όσο εσείς μαγειρεύετε ή πλένετε τα πιάτα. Είναι προτιμότερο από το να βρίσκεται μόνο στο δωμάτιό του.
  • Δείξτε ενδιαφέρον. Ζητήστε του να σας μιλήσει για την άσκηση των μαθηματικών καθώς ασχολείται για να βρει την λύση της.
  • Εάν στο παιδί έχει ανατεθεί μια λογοτεχνική εργασία που απαιτεί διάβασμα αρκετών σελίδων, καθίστε μαζί του πριν ξεκινήσει και συζητήστε. Εάν πρόκειται για ένα μικρό βιβλίο, δείτε μαζί το εξώφυλλο και ξεφυλλίστε το για να δείτε μαζί τυχόν εικόνες. Ζητήστε του με βάση αυτές να μαντέψει την πλοκή. Κατά την ανάγνωση, ρωτήστε το πώς πάει η ιστορία κι αν έχει κάποια πρόβλεψη για το τι θα γίνει παρακάτω. Όσο πιο βαθιά το βάλλετε να σκεφτεί την ιστορία τόσο πιο ενθουσιωδώς θα ασχοληθεί μαζί της.
  • Τέλος, μια καλή ιδέα είναι να βάλλετε απαλή κλασσική μουσική να ακούγεται στο δωμάτιο που το παιδί διαβάζει. Έρευνες έχουν δείξει πως αυτή βοηθάει τα παιδιά να παραμένουν συγκεντρωμένα!

Μήπως χρειάζεστε την βοήθεια ενός ειδικού;

Εάν υποπτεύεστε πως το παιδάκι σας δεν χαζεύει απλώς, αλλά δυσκολεύεται πραγματικά να συγκεντρώσει κάπου την προσοχή του, ελέγξτε τα συμπτώματα και ζητήστε την βοήθεια ειδικού. Υπάρχει πιθανότητα να πάσχει από Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας.