Επιπτώσεις και από την παθητική τηλεθέαση

Επιπτώσεις και από την παθητική τηλεθέαση

Η παθητική τηλεθέαση έχει επιπτώσεις στην εγκεφαλική λειτουργία που συνδέεται με τη μάθηση

Μια ακόμη έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η παθητική τηλεθέαση έχει επιπτώσεις στη νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Συγκεκριμένα, συμφωνα με όσα δημοσιεύτηκαν στο Περιοδικό Αναπτυξιακής και Συμπεριφορικής Παιδιατρικής, η ανοιχτή τηλεόραση ακόμα και όταν το παιδί δεν παρακολουθεί έχει αρνητική επιρροή στην διανοητική του ανάπτυξη.

Θέλοντας να εντοπίσουν την επίδραση της τηλεθέασης στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, οι επιστήμονες πραγματοποίησαν έρευνα στην οποία συμμετείχαν 1156 οικογένειες με παιδιά από 2 έως 8 ετών. Στο πλαίσιο της έρευνας ζητήθηκε από τους γονείς να καταγράψουν τη συχνότητα έκθεσης στην τηλεόραση το 24ωρο, αλλά και να απαντήσουν σε ερωτήσεις αναφορικά με το στυλ ανατροφής που ακολουθούν και τη διανοητική ανάπτυξη των παιδιών τους.

Η έρευνα έδειξε ότι η παθητική έκθεση στην τηλεόραση επηρεάζει την εγκεφαλική λειτουργία που συνδέεται με την ικανότητα σύνδεσης των πράξεων του παρελθόντος με πράξεις του παρόντος, λειτουργία που είναι απαραίτητη για τον προγραμματισμό, την έμφαση στις λεπτομέρειες, τη διαχείριση της πληροφορίας, του χρόνου και του χώρου και εντέλει τη μάθηση. Μάλιστα η επιρροή ήταν ακόμα πιο έντονη σε οικογένειες που ζούσαν στα όρια της φτώχιας ή που ήταν χαμηλού μορφωτικού επιπέδου.

Ωστόσο η έρευνα επισημαίνει (και αυτά είναι τα καλά νέα), ότι η εν λόγω λειτουργία του εγκεφάλου βελτιώνεται όταν οι γονείς προσέχουν τις τηλεοπτικές συνήθειες των παιδιών τους. Επισημαίνεται ακόμα ότι η έκθεση σε βίαιες σκηνές ή σκηνές σεξουαλικού περιεχομένου έχει αρνητικό αντίκτυπο, αλλά η τηλεθέαση προγραμμάτων με θετικό ή εκπαιδευτικό περιεχόμενο μπορεί να βοηθήσει. Όμως η μόνιμα ανοιχτή τηλεόραση στο σπίτι ακόμα και αν κανένας δεν παρακολουθεί, έχει συνδεθεί με μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, χαμηλής ποιότητας αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της οικογένειας και μειωμένη απόδοση σε διανοητικές δραστηριότητες. Για τα παιδιά που πάνε σχολείο η πολλή τηλεθέαση μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα στην τάξη, διαταραχές στον ύπνο, παχυσαρκία και διατροφικές διαταραχές.

Τα παραπάνω καθιστούν αναγκαία τον έλεγχο και τη διαμόρφωση από τους γονείς των συνηθειών τηλεθέασης των παιδιών. Για παιδιά άνω των 2 ετών, η έκθεση σε οθόνες πρέπει να περιορίζεται στις 2 ώρες την ημέρα (για παιδιά κάτω των 2 ετών δεν συνίσταται η τηλεθέαση) ενώ για να διαμορφώσετε την ποιότητα τηλεθέασης, πάρτε ιδέες από τα παρακάτω tips.

  • Επιλέξτε προγράμματα με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, μιας και τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της μίμησης.
  • Έχετε μια τηλεόραση σε κοινό δωμάτιο για χρήση από όλη την οικογένεια. Έτσι θα έχετε μεγαλύτερο έλεγχο για τις ώρες τηλεθέασης αλλά και για το περιεχόμενο.
  • Επιλέξτε συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αντί να αναζητάτε στα κανάλια κάποια εκπομπή, επιλέξτε από πριν τι θα δείτε και όταν αυτή ολοκληρωθεί κλείστε την τηλεόραση.
  • Ενθαρρύνετε τις δημιουργικές δραστηριότητες και το ελεύθερο παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους.
  • Γίνετε το πρότυπο για τα παιδιά σας. Τα παιδιά των οποίων οι γονείς παρακολουθούν τηλεόραση με μέτρια συχνότητα, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να αποκτήσουν τις ίδιες συνήθειες.