Αν ενδιαφέρεται για τα γράμματα από νωρίς, δώστε του κίνητρα για μάθηση χωρίς να το πιέζετε
Το παιδί σας ενδιαφέρεται να μάθει τα ονόματα των γραμμάτων;
Ξεφυλλίζει από μόνο του βιβλία και περιοδικά;
Του αρέσει να γράφει με μολύβια;
Παρακολουθεί με προσοχή όταν κάποιος του διηγείται μια ιστορία;
Αν απαντήσετε θετικά στις παραπάνω ερωτήσεις, πιθανότατα είναι έτοιμο να ξεκινήσει να μαθαίνει τα βασικά της ανάγνωσης. Για να το βοηθήσετε, απλώς ακολουθήστε μερικές πολύτιμες συμβουλές:
- «Χτίστε» ένα ζεστό και υποστηρικτικό περιβάλλον προκειμένου να πετύχει η διαδικασία. Μπορείτε, για παράδειγμα, να διαμορφώσετε κάποια γωνία του δωματίου του ως «χώρο για διάβασμα». Όποτε υπάρχει διάθεση και από τις δύο πλευρές μπορείτε να κάθεστε εκεί και να ασχολείστε με ευχάριστα αναγνώσματα και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, παιχνίδια και εφαρμογές.
- Διαβάστε του βιβλία που του αρέσουν αλλά μην το πιέζετε να μάθει τις λέξεις. Μπορείτε να του μαθαίνετε ένα γράμμα την φορά και να του ζητάτε να το αναγνωρίσει μέσα σε μία πρόταση. «Ποιος μα ποιος θα μου δείξει το λ;»!
- Επιτρέψτε στο μικρό σας να απολαμβάνει καθετί που κάνει με τους δικούς του ρυθμούς. Μην το βομβαρδίζετε με γράμματα, νούμερα, χρώματα, σχήματα ή λέξεις, αλλά ενθαρρύνετε την περιέργειά του και την τάση να εξερευνά τα αντικείμενα και τον χώρο.
- Όταν είναι έτοιμο να μάθει τα γράμματα και να διαβάσει, αξιοποιήστε διάφορα εκπαιδευτικά εργαλεία (από εκπαιδευτικές εφαρμογές στον υπολογιστή μέχρι παιχνίδια και τραγούδια) αλλά φροντίστε να συμμετέχετε και να επικοινωνείτε με το παιδί σας σχετικά με τις πληροφορίες που παρουσιάζονται.
- Παρέχετε ευκαιρίες για εκπαιδευτικές δραστηριότητες, αλλά φροντίστε κάθε φορά να βεβαιώνεστε ότι είναι ταυτόχρονα ευχάριστες.
Μήπως δεν είναι έτοιμο;
Εάν το μικρό σας χρειάζεται μερικά ακόμα χρόνια για να αναπτύξει τις λεκτικές δεξιότητες, την οπτική αντίληψη και τη μνήμη που απαιτούνται για να ξεκινήσει να διαβάζει κανονικά, τότε δεν έχει νόημα να το πιέζετε. Παρόλο που ένα παιδί προσχολικής ηλικίας (γύρω στα 4) αρχίζει να αναπτύσσει ενδιαφέρον για το διάβασμα ή αναγνωρίζει συγκεκριμένες οικείες λέξεις, δεν έχει να κερδίσει τίποτα από μια άνευ λόγου πίεση να προπορευτεί του χρόνου που κανονικά θα μάθαινε να διαβάζει. Ούτως ή άλλως όλα τα παιδιά μεγαλώνοντας θα αποκτήσουν τις ίδιες βασικές δεξιότητες στο διάβασμα, ενώ ο παράγοντας που καθορίζει τις σχολικές επιδόσεις δεν είναι το πόσο νωρίς θα ξεκινήσει το διάβασμα αλλά πόσο ενθουσιάζεται από τη διαδικασία της μάθησης. Και αυτός ο ενθουσιασμός δεν «επιβάλλεται» σε ένα παιδί με το να μάθει να διαβάζει από νωρίς.