Αποτελεσματικό διάβασμα

Διαβάζουμε δεν χαζεύουμε!

Βοηθήστε το παιδί σας να συγκεντρωθεί στην μελέτη του

Για να διαβάσει σωστά ένας μαθητής στις εξετάσεις του θα πρέπει να γνωρίζει πώς να διαβάζει σωστά καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Έτσι οι μέρες που μεσολαβούν ανάμεσα στα γραπτά θα είναι απλώς μέρες επανάληψης και όχι μέρες για να απομνημονεύσει πράγματα που αγνοεί. Επειδή, όμως, η περίοδος που διανύουμε είναι κάπως ευαίσθητη, πάμε να δούμε πως θα δείξουμε στο παιδί να διαβάζει αποτελεσματικά έστω και τελευταία στιγμή.

Οι παράγοντες που αποσπούν ένα παιδί από την μελέτη του είναι πολλοί και ξεχωριστοί. Άλλα παιδιά χάνουν την συγκέντρωσή τους λόγω εξωτερικών παραγόντων (θόρυβος, ζέστη, πείνα), άλλα αφήνουν το μυαλό τους να περιπλανηθεί σε ζητήματα που τα απασχολούν (οικογενειακές σχέσεις, συναισθηματικά προβλήματα) κοκ. Στόχος, λοιπόν, του κάθε γονιού είναι να περιορίσει στο ελάχιστο τα εμπόδια, ξεκινώντας φυσικά από τα απλούστερα, δηλαδή τους εξωτερικούς περισπασμούς.

1. Όταν το παιδί ξεκινήσει να διαβάζει είναι καλό να είναι χορτάτο, αλλά όχι να έχει βαρύνει από το πολύ φαγητό και να νιώθει υπνηλία. Ένα καλό πρωινό θα του δώσει την απαραίτητη ενέργεια να μελετήσει μέχρι να έρθει η ώρα για ένα σνακ. Διαβάστε τα άρθρα μας «Καύσιμα…μυαλού» και «Διατροφικές συμβουλές για μέγιστη πνευματική απόδοση» για να γνωρίζετε τι να του προσφέρετε για να το βοηθήσετε. Φυσικά, στο σημείο στο οποίο διαβάζει καλό θα ήταν να υπάρχει μια κανάτα και ένα ποτήρι με νερό ώστε η δίψα να μην διακόπτει την μελέτη του.

2. Το δωμάτιο στο οποίο μελετά θα πρέπει να είναι τακτοποιημένο.  Το γραφείο του θα πρέπει να έχει άφθονο χώρο για να απλώσει τα βιβλία του και την γραφική του ύλη. Και μπορεί να είναι υποχρέωση του παιδιού να μαζεύει τα πράγματά του, αλλά την περίοδο των εξετάσεων μπορεί να γίνει μια εξαίρεση, εάν φυσικά σας το επιτρέπει.

3. Η τηλεόραση και άλλες πηγές θορύβου μπορούν εύκολα να του αποσπάσουν το ενδιαφέρον από την μελέτη του. Φροντίστε, λοιπόν, στο σπίτι να επικρατεί ησυχία, να μην υπάρχει κοντά του ηλεκτρονικός υπολογιστής και το κινητό του να είναι κλειστό ή στην σίγαση και κάπου μακριά του.

4. Μπορεί πολλά παιδιά να συγκεντρώνονται ακούγοντας μουσική αλλά το ραδιόφωνο (με τις διαφημίσεις, τις μεταδόσεις και τα τραγούδια με στίχο) μπορεί να τα αποσπάσει. Συμβουλέψτε το να ακούει κάτι πιο βοηθητικό, όπως κλασική μουσική ή μουσική για meditation.

5. Φυσικά, είναι σημαντικό να μεριμνήσετε και για την σωστή θερμοκρασία. Επειδή, λοιπόν, οι μέρες έχουν αρχίσει να ζεσταίνουν επικίνδυνα, ένας ανεμιστήρας ή ένα κλιματιστικό είναι ό,τι πρέπει για να το δροσίσει, το ίδιο και ένα πρωινό ντους!

6. Τέλος, η κούραση αποτελεί έναν ακόμη ανασταλτικό παράγοντα. Παρακάτω θα δείτε τον τρόπο να το βοηθήσετε να καθορίσει κάθε πότε θα κάνει διάλειμμα. Συμβουλέψτε το, ωστόσο, σε κάποιο από τα διαλλείματα αυτά να ξαπλώνει και να αδειάζει το μυαλό του . Φυσικά,  επιστήστε του την προσοχή στην ανάγκη για έναν καλό βραδινό ύπνο και εξηγήστε του γιατί το ξενύχτι δεν βοηθάει την πνευματική του απόδοση.

revision

Όσον αφορά, τώρα, στα βαθύτερα θέματα που το απασχολούν και το κάνουν να ονειροπολεί και να χάνεται, η λύση είναι μία: να τα αφήνει να το απασχολούν συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν είναι καθόλου εύκολο αλλά το παιδί πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έχει άπειρο χρόνο για να τα σκεφτεί, ωστόσο τώρα προηγείται η μελέτη του. Πείτε του:

  1. Ότι είναι καλύτερο να κάνει πολλά διαλείμματα, παρά να ονειροπολεί μπροστά στα βιβλία του. Δεκαπέντε λεπτά εντατικής μελέτης, δηλαδή με υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, είναι πιο αποτελεσματικά από 45 λεπτά χαλαρής μελέτης.
  2. Κάθε φορά που μια σκέψη του έρχεται στο μυαλό, καλό είναι να την αναβάλλει για αργότερα. Προτείνετε του να την γράψει σε ένα τετράδιο και να ορίσει ένα χρονικό διάστημα μέσα στη μέρα για να ασχοληθεί μαζί τους.
  3. Επειδή κάθε άνθρωπος μπορεί να κρατήσει την προσοχή του συγκεντρωμένη σε ένα πράγμα μόνο για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, βοηθήστε το παιδί σας να αντιληφθεί ποιος είναι ο δικός του βιορυθμός ώστε να γνωρίζει πότε πρέπει να κάνει διάλειμμα. Για παράδειγμα, εάν βλέπει πως οι σκέψεις που ξεπετάγονται έρχονται ανά 30 λεπτά ή ανά 10 σελίδες, τότε θα έχει βρει κάθε πότε χρειάζεται να κάνει ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα για νερό, τουαλέτα ή απλώς μια βόλτα στο σπίτι για να ξεμουδιάσει. Στην πρώτη περίπτωση θα χρειαστεί ένα χρονόμετρο για οριοθετεί μελέτη και διαλείμματα, ενώ στην δεύτερη θα χρειαστεί μόνο να προσημειώνει το σημείο στο οποίο μπορεί να σταματήσει. Έτσι θα νιώθει πως έχει τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασης.
  4. Καλό θα ήταν επίσης να κάνει ένα προσχέδιο του χρόνου του γενικά. Εάν, δηλαδή, έχει μπροστά του 3 μέρες για να διαβάσει μπορεί να χωρίσει την ύλη σε 3 μέρη ώστε να γνωρίζει μέχρι που πρέπει να διαβάσει κάθε μέρα, ώστε να ξέρει πότε μπορεί να σταματήσει το διάβασμα γενικά για να ασχοληθεί με τις σκέψεις του, να πάει μια βόλτα, να χαλαρώσει, να δει τηλεόραση και να κοιμηθεί. Μην ξεχνάτε ότι πρέπει να υπάρχει ένα μέτρο στις ώρες μελέτης, ανάπαυσης και ψυχαγωγίας του μαθητή. Το διάβασμα δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος των άλλων δύο.

SOSTip: Καλό είναι το παιδί να μην βάζει στόχους που δεν μπορεί να επιτύχει. Εάν, λόγου χάρη, δεν συγκεντρώνεται εύκολα, το να προκαθορίσει ότι θα κάνει διάλειμμα ανά 2 ώρες είναι ουτοπικό και θα το αποθαρρύνει.

Πρόγραμμα πυραμίδα

Ο παραπάνω είναι απλώς ένας τρόπος μελέτης ανάμεσα σε πολλούς. Το παιδί σας μόνο ξέρει ποιος τρόπος αποδίδει καλύτερα για το ίδιο. Για παράδειγμα, πολλά παιδιά μελετούν καλύτερα με ένα πρόγραμμα σταδιακής κλιμάκωσης. Ξεκινούν, δηλαδή, διαβάζοντας 1 σελίδα/ενότητα/κεφάλαιο, κάνουν διάλειμμα και έπειτα διαβάζουν 2 σελίδες/ενότητες/κεφάλαια πριν ξανακάνουν διάλειμμα κοκ. Εάν, λοιπόν, ο παραπάνω τρόπος δεν λειτουργεί όπως θα ήθελε προτείνετε να δοκιμάσει το πρόγραμμα πυραμίδα. Μάλιστα, εάν το παιδί σας ανήκει στην κατηγορία των παιδιών που όσο περνάει η ώρα συγκεντρώνονται όλο και καλύτερα, αυτό το πρόγραμμα μάλλον του ταιριάζει!

Ο ρόλος του γονιού

Ο ρόλος σας

Οι γονείς είναι σημαντικό να στηρίζουν το παιδί που δίνει εξετάσεις. Θα πρέπει να το ενθαρρύνουν, να το διευκολύνουν (να υπάρχει φαγητό, σνακ, ένα καθαρό δωμάτιο μελέτης κοκ.) και να δείχνουν κατανόηση στις αδυναμίες του. Δεν θα πρέπει να φωνάζουν στο παιδί «Διάβασε!», «Πάλι διάλειμμα κάνεις;», «Χαζεύεις ή διαβάζεις;», «Είσαι ηλίθιος και γι’ αυτό θα πατώσεις!», ούτε να του απαγορεύουν να βγει βόλτα , εάν έχει τελειώσει το διάβασμα, μόνο και μόνο γιατί έχει εξετάσεις. Άλλωστε, οι εξετάσεις είναι υποχρέωση του παιδιού και η επιτυχία του εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την προσπάθειά του. Εσείς είστε δίπλα, αλλά εκείνο δίνει εξετάσεις. Αυτό πρέπει να το κατανοήσει!