Βήματα για να σας μην αγνοεί τις προτροπές σας
Το να ζητάτε κάτι από το παιδί σας και να το κάνει – από το να μαζέψει τα παιχνίδια του, να φάει το φαγητό του ή να ετοιμαστεί για να φύγετε – είναι ένα δύσκολο στοίχημα που σπάνια πετυχαίνει με την πρώτη. Ένα συνηθισμένο επακόλουθο είναι να το ζητάτε ξανά και ξανά μέχρι να κουραστείτε και να τα παρατήσετε (τι πιο βολικό για εκείνο που γνωρίζοντας αυτή την κατάληξη θα επαναλάβει την ίδια συμπεριφορά) ή να εκνευρίζεστε και να αρχίσετε να φωνάζετε (τεχνική που δεν θα έχει κανένα θετικό αποτέλεσμα). Πριν φτάσετε σε αυτό το σημείο δοκιμάστε όμως μερικά απλά βήματα που θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα το μικρό σας (μήπως σας αγνοεί επειδή είναι απορροφημένο με κάτι άλλο;) και να χρησιμοποιήσετε τις συνέπειες ως μέσο εκμάθησης.
Βεβαιωθείτε αρχικά ότι το παιδί σας ακούει όταν του λέτε να κάνει ή να μην κάνει κάτι. Αν είναι νήπιο είναι καλύτερο να χαμηλώσετε στο ύψος του και να το κοιτάξετε στα μάτια ή να το αγγίξετε στον ώμο. Αν το παιδί σας είναι μεγαλύτερο επιδιώξτε να έχετε οπτική επαφή για να διαπιστώσετε αν σας έχει ακούσει. Το να φωνάζετε από την άλλη άκρη του δωματίου το πιθανότερο είναι να μην έχει κανένα αποτέλεσμα.
Προσπαθήστε να καταλάβετε αν σας αγνοεί επίτηδες ή όχι. Ένα μικρό παιδί είναι πολύ πιθανό να μην καταλαβαίνει τι συμβαίνει γύρω του ειδικά αν είναι απασχολημένο με κάτι, αν παίζει ή αν διαβάζει. Αν λοιπόν φαίνεται να σας αγνοεί επειδή ασχολείται με κάτι άλλο, πηγαίνετε κοντά του, κοιτάξτε το, αγγίξτε το και μιλήστε του. Ωστόσο, μερικά παιδιά είναι πιθανό να αγνοούν κάτι που τους λένε οι γονείς τους για να δοκιμάσουν τα όρια τους.
Σε περίπτωση που θεωρείτε ότι σας έχει ακούσει, ρωτήστε το άλλη μια φορά και περιμένετε να δείτε τις αντιδράσεις του.Αν αδιαφορήσει ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα.
- Εξηγήστε του τον λόγο για τον οποίο ζητάτε κάτι.Ο λόγος είναι ένα σημαντικό βήμα για να του δείξετε ότι δεν πρόκειται για κάποιου είδους «διαταγή» αλλά για κάτι που χρειάζεται να γίνει, διαφορετικά θα υπάρξουν επιπτώσεις που αφορούν άλλους ανθρώπους ή συνέπειες που αφορούν το ίδιο. Ένα παιδί άλλωστε είναι σημαντικό να κατανοεί τόσο τους κανόνες όσο και τις συνέπειες που απορρέουν αν τους παραβεί (π.χ. « πρέπει να βάλεις τα παπούτσια σου για να φύγουμε γιατί μας περιμένει η γιαγιά και δεν είναι ωραίο να τη στήσουμε»). Εκτός αυτού φράσεις του τύπου «θα το κάνεις γιατί το λέω εγώ» ή «γιατί έτσι» το πιθανότερο είναι να οδηγήσουν σε συγκρούσεις.
- Αφήστε τις πραγματικές συνέπειες να το διδάξουν όποτε είναι δυνατόν. Για παράδειγμα αν δεν βάζει τα ρούχα του στο καλάθι με τα άπλυτα, αφήστε το να αντιληφθεί ότι σε λίγο καιρό δεν θα έχει καθαρά ρούχα. Οι φυσικές συνέπειες μπορούν να λειτουργήσουν ως μάθημα, εκτός από τις περιπτώσεις φυσικά που αφορούν θέματα υγείας. Αν δεν υπάρχουν φυσικές συνέπειες ή αν δεν είναι άμεσα εμφανείς, (π.χ. μιλάει σε κάποιον με αγένεια) θα πρέπει να έχετε ορίσει εσείς κάποιες συνέπειες. Και αυτό ακριβώς είναι το επόμενο βήμα.
- Προειδοποιήστε το για τις συνέπειες που εσείς έχετε ορίσει. Φροντίστε να είστε ξεκάθαροι με τους κανόνες και τα όρια που βάζετε αλλά και με τις συνέπειες που ακολουθούν ώστε το μικρό σας να γνωρίζει κάθε φορά τι θα συμβεί αν δεν ακολουθήσει αυτό που του λέτε. Για παράδειγμα αν μετά από τις προτροπές σας δεν θέλει να φύγει από την παιδική χαρά εξηγήστε του ότι δεν θα πάτε ξανά την επόμενη ημέρα διότι είναι πολύ δύσκολο να φύγετε εξαιτίας της συμπεριφοράς του και έτσι καθυστερείτε για άλλες δουλειές που έχετε να κάνετε. Έτσι η απόφαση είναι δική του: ή θα ακολουθήσει τον κανόνα ή δεν θα τον ακολουθήσει αλλά θα υποστεί τις συνέπειες.