Ενθαρρύνοντας την ανάπτυξη των λεπτών κινητικών του δεξιοτήτων μέσα από τις μουντζούρες
Τι σχέση μπορεί να έχουν οι μουντζούρες που κάνει στο χαρτί, στα βιβλία σας, στο τραπεζομάντηλο, ακόμα και στον ...καναπέ, με την ανάπτυξη των λεπτών κινητικών του δεξιοτήτων; Άμεση. Γιατί για να αποτυπώσει τα «δημιουργήματά» του σημαίνει πως έχει ήδη κατορθώσει να πιάνει αποτελεσματικά με τα δάχτυλά του το μολύβι, τον μαρκαδόρο ή την ξυλομπογιά και με την εξάσκηση αρχίζει να τα ελέγχει προκειμένου να φτιάξει αυτό που σκέφτεται.
Η δική σας συμμετοχή σε αυτό; Εκτός από το ότι προφανώς θα ορίσετε συγκεκριμένα σημεία που θα μπορεί να εκφράζει τις καλλιτεχνικές ή λογοτεχνικές του ανησυχίες, θα το ενθαρρύνετε να ανακαλύψει και να καλλιεργήσει τις κινητικές του δεξιότητες που έχουν να κάνουν με τη χρήση του μολυβιού, της ξυλομπογιάς κ.λπ.
Πριν από όλα, ας δούμε σε ποια ηλικία θα έχει αναπτύξει πάνω κάτω συγκεκριμένες ικανότητες, ώστε να έχετε μια εικόνα για τους τρόπους με τους οποίους θα το ενθαρρύνετε.
12 έως 15 μηνών.Το νήπιο έχει ήδη συνηθίσει να πιάνει με τον αντίχειρα και τον δείκτη ένα μικρό αντικείμενο, επομένως τώρα είναι έτοιμο να περάσει στην επόμενη φάση, δηλαδή να πιάνει μια ξυλομπογιά ή κηρομπογιά και να φτιάχνει γραμμές σέρνοντάς τη στο χαρτί. Ωστόσο την περίοδο αυτή ενδιαφέρεται περισσότερο να ανακαλύψει την απόλαυση που του προσφέρει αυτή η ασχολία και τις διαφορετικές υφές και όχι τόσο να αποτυπώσει κάτι που σκέφτεται.
15 έως 18 μηνών.Σε αυτή την ηλικία αρχίζει σταδιακά να σχεδιάζει πράγματα που έχει σκεφτεί θέλοντας να εκφράσει κάτι συγκεκριμένο. Μπορεί εσείς να μην καταφέρνετε να διακρίνετε το δέντρο, το σπίτι ή τη βάρκα αλλά σιγά σιγά θα συνειδητοποιήσετε ότι συνδυάζει διαφορετικά χρώματα και δημιουργεί πιο καθορισμένα σχήματα ή σχέδια.
18 έως 24 μηνών.Οι μουντζούρες αρχίζουν και παίρνουν πιο συγκεκριμένη μορφή και σταδιακά αρχίζει να γεμίζει περισσότερο χώρο στο χαρτί. Σε αυτή την ηλικία κάθε γραμμή ή καμπύλη αντιπροσωπεύει και κάτι για τον μικρό σας καλλιτέχνη!
Πώς θα το ενθαρρύνετε;
Ασφάλεια. Καταρχάς βεβαιωθείτε πως τα χρώματα που χρησιμοποιεί είναι μη τοξικά καθώς γνωρίζετε ήδη πως υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες να καταλήξουν και στο στόμα του εκτός από το χαρτί. Στην αρχή δε αποφύγετε τα μολύβια και τα στυλό καθώς είναι αρκετά μυτερά αυξάνοντας το ρίσκο για μικροατυχήματα.Ιδανικά υλικά για αυτή την ηλικία είναι οι κηρομπογιές.
Διαβάστε ακόμα: «Σπασμένες κηρομπογιές; Δώστε τους ξανά ζωή!»
Τα υλικά μπροστά του.Για να το βοηθήσετε, κολλήστε με ταινία μερικά φύλλα χαρτιού στο χώρο που ακουμπάει τα χεράκια του στο κάθισμά του. Έτσι και δεν εκνευρίζεται γιατί τα χαρτιά παραμένουν σταθερά και δεν ανησυχείτε ότι θα συνεχίσει να χρωματίζει εκτός από το χαρτί και το τραπέζι σας.
Επίβλεψη.Κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του δημιουργίας καλό είναι να το επιβλέπει ένας ενήλικας, χωρίς όμως να παρεμβαίνει στο πώς και τι να δημιουργήσει. Αφήστε το να πειραματιστεί μόνο όσο περισσότερο γίνεται.
Άλλες προτιμήσεις. Αν το μικρό σας δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για πειραματισμούς με κηρομπογιές στο χαρτί, ανοίξτε του νέους καλλιτεχνικούς δρόμους. Πιθανόν να προτιμά για παράδειγμα να χρωματίζει με σφουγγάρι ή πινέλο χρησιμοποιώντας δαχτυλομπογιές ή μη τοξικές νερομπογιές. Και με αυτούς τους τρόπους αναπτύσσει τις λεπτές κινητικές του δεξιότητες και φαίνεται ότι μπορεί να ελέγξει τα υλικά και συνειδητά να δημιουργήσει κάτι, επομένως δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανησυχείτε.
Διαβάστε επίσης: «Φτιάξτε τις δικές σας δαχτυλομπογιές»