Πες μου μια λέξη…

Νήπιο και ομιλία

Με ποιους τρόπους θα βοηθήσετε το μικρό σας να αναπτύξει τις γλωσσικές του δεξιότητες. Πότε πρέπει να απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή;

Έως 2 χρονών το παιδί σας θα γνωρίζει περισσότερες από 50 λέξεις, θα χρησιμοποιεί κυρίως τις λέξεις που είναι πιο σημαντικές για εκείνο και θα δημιουργεί μικρές προτάσεις συνδυάζοντας δύο λέξεις μαζί. Μέχρι τα 3 έτη θα φτιάχνει απλές προτάσεις, θα μπορεί να παρακολουθήσει έναν διάλογο και να κάνει ερωτήσεις. Αν το μικρό σας έχει καθυστερήσει να δρασκελίσει το σκαλοπάτι της λεκτικής ανάπτυξης, χρησιμοποιώντας λίγες λέξεις ή παραλείποντας συλλαβές και ήχους, μπορείτε να το ενθαρρύνετε να μιλήσει σωστά ακολουθώντας τις παρακάτω τεχνικές.

Πιάστε κουβεντούλα. Πολλοί γονείς αποθαρρύνονται να κάνουν διάλογο με το παιδί τους αν εκείνο δεν χρησιμοποιεί αρκετές λέξεις ή δεν απαντάει καθόλου. Ωστόσο, παρόλο που το μικρό σας μπορεί να μην απαντάει, καταλαβαίνει αυτό που του λέτε και είναι σημαντικό να σας ακούει. Βρείτε ευκαιρίες κατά τη διάρκεια της ημέρας για να του διηγηθείτε κάτι, να του κάνετε ερωτήσεις και να περιγράψετε κάποιο αντικείμενο. Μιλήστε του καθαρά, όπως και σε ένα ενήλικα, αποφεύγοντας να μιλάτε όπως ένα μωρό ή αλλάζοντας τις συλλαβές των λέξεων.

Διαβάστε του. Με το διάβασμα θα το φέρετε σε επαφή με μια γκάμα λεξιλογίου που πιθανόν να μην χρησιμοποιείτε στην καθημερινότητά σας. Αν το παιδί σας έχει καθυστερήσει να μιλήσει βρείτε βιβλία με εικόνες και δείξτε του κάποιες από τις λέξεις που του διαβάζετε. Η επανάληψη βοηθάει πάρα πολύ για αυτό μην διστάσετε να του διαβάζετε ξανά και ξανά μια ιστορία. Όταν ακούει συνέχεια κάποιες λέξεις είναι πολύ πιο πιθανό να τις χρησιμοποιήσει και εκείνο στη συνέχεια.   

Τραγουδήστε παρέα. Τραγουδάκια με λέξεις που επαναλαμβάνονται κάθε τόσο και συνδυάζονται με νεύματα των χεριών αφενός θα το διασκεδάσουν, αφετέρου θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό του. Πάμε λοιπόν: «Όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι…»!

Κοινωνικές συναναστροφές. Ένα νήπιο πρέπει να έρχεται σε επαφή με άλλα παιδιά της ηλικίας του για να έχει λεκτική εμπειρία από τους συνομήλικούς του, για αυτό φροντίστε να συμμετέχει σε συναθροίσεις για παιχνίδι, σε μαθήματα μουσικής ή σε άλλες δραστηριότητες.

Θεματικές επισκέψεις

Θεματικές επισκέψεις. Για να το βοηθήσετε να γνωρίσει καινούργιες λέξεις πηγαίνετε μαζί στον ζωολογικό κήπο, σε ένα πάρκο ή σε ένα μουσείο και περιγράψτε δείχνοντας ταυτόχρονα όσα υπάρχουν γύρω του. Όταν επιστρέψετε σπίτι για να κάνετε «επανάληψη» φτιάξτε μαζί ένα ημερολόγιο με λέξεις που του έκαναν εντύπωση από τα μέρη που επισκεφθήκατε, οι οποίες μπορούν να συνοδεύονται από ζωγραφιές.

Extra tips:

  • Ένα παιδί που παρουσιάζει πρόβλημα λόγου ή/και ομιλίας θα πρέπει να επισκεφθεί κάποιον λογοθεραπευτή. Το πρόβλημα στην ομιλία εντοπίζεται όταν το παιδί μπερδεύει τους ήχους σε μία λέξη, δεν μπορεί να μιμηθεί συγκεκριμένους ήχους, παραλείπει ήχους και συλλαβές. Πρόβλημα στον λόγο υφίσταται όταν δυσκολεύεται να καταλάβει αυτά που λένε, να σχηματίζει προτάσεις, να βρει τις κατάλληλες λέξεις και να συντάξει σωστά τις προτάσεις του, αλλά και να πάρει μέρος σε μια συζήτηση.
  • Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης και στην κατάκτηση των λεκτικών δεξιοτήτων. Ωστόσο αν έχει περάσει μεγάλο διάστημα από τη χρονική στιγμή που θα έπρεπε ήδη να έχει κατακτήσει μια λεκτική δεξιότητα και δεν έχει σημειώσει πρόοδο, είναι καλύτερο να δώσετε προσοχή γιατί πιθανόν να χρειαστείτε τη συνδρομή κάποιου ειδικού.