Μπορεί η επαφή και το άγγιγμα να ενισχύσει τη γλωσσική ανάπτυξη ενός βρέφους;
Το άγγιγμα, η αγκαλιά και η επαφή δέρμα με δέρμα με το μωρό σας δεν ενισχύει μόνο το μεταξύ σας δεσμό αλλά μπορεί να καλλιεργήσει και τις γλωσσικές του δεξιότητες! Όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο Purdue, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Developmental Science, η επαφή το βοηθά ήδη από την ηλικία των 4 μηνών να αναγνωρίζει λεξούλες και να μαθαίνει πώς να μιλάει, καθώς το μωρό συνδέει το άγγιγμα με τις λέξεις που ακούει.
Ενώ μέχρι πρότινος η επαφή και το άγγιγμα συνδεόταν μόνο με την υγιή ανάπτυξη του βρέφους και τον δεσμό γονιού - μωρού, στην εν λόγω έρευνα εξετάστηκε για πρώτη φορά ο τρόπος με τον οποίο η επαφή μπορεί να επηρεάσει και την ανάπτυξη του λόγου. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ενώ το διάβασμα και οι κουβέντες είναι άριστοι τρόποι για να μάθει ένα παιδί νέες λέξεις, ακούει τις περισσότερες από αυτές μέσα σε προτάσεις, γεγονός που το δυσκολεύει να κατανοήσει αμέσως ποια είναι η αρχή και το τέλος κάθε λέξης. Μια από τις ελάχιστες φορές που οι γονείς χρησιμοποιούν μεμονωμένες λέξεις είναι όταν μαθαίνουν στο μικρό τους τα μέρη του σώματος, μια διαδικασία που περιλαμβάνει και το άγγιγμα. Και επειδή το παραπάνω έχει θετικό αποτέλεσμα στη μάθηση, οι ερευνητές σκέφτηκαν ότι αυτός ο τρόπος πιθανόν να λειτουργεί εξίσου θετικά και με τη διδασκαλία άλλων λέξεων.
Η έρευνα
Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν οι αντιδράσεις μιας ομάδας μωρών 4 μηνών. Τα μωρά κάθονταν στην αγκαλιά των γονιών τους απέναντι από έναν ερευνητή, ο οποίος τους έβαζε να ακούσου τη ίδια μαγνητοφονημένη ομιλία από λέξεις χωρίς νόημα, 3 φορές.
Την πρώτη φορά, κάθε φορά που ακουγόταν μια συγκεκριμένη λέξη ο ερευνητής άγγιζε το γόνατο του μωρού.
Την δεύτερη φορά, οι ερευνητές έβαζαν τη μαγνητοφωνημένη ομιλία και άγγιζαν τον αγκώνα του μωρού μία μόνο φορά στο άκουσμα διαφορετικών μεταξύ τους λέξεων, παρόλο που οι εν λόγω λέξεις επαναλαμβανόταν αρκετές φορές στο ηχητικό αρχείο.
Την τρίτη φορά οι ερευνητές παρατηρούσαν αν τα μωρά πρόσεχαν κάποιες λέξεις ανάλογα με το αν έστρεφαν το κεφάλι τους εκεί που ακουγόταν ο ήχος (γεγονός που εκδήλωνε ενδιαφέρον από την πλευρά τους) ή αν έστρεφαν αλλού το κεφαλάκι τους (πράγμα που σήμαινε ότι αδιαφορούσαν).
Στο στάδιο αυτό τα περισσότερα μωρά αναγνώριζαν την πρώτη λέξη (στο άκουσμα της οποίας οι ερευνητές τα είχαν αγγίξει πολλές φορές) αλλά όχι τη δεύτερη (που ακούγοντας τη μια φορά είχαν αγγίξει τον αγκώνα τους), καθώς το επαναλαμβανόμενο άγγιγμα έμοιαζε να τα βοηθάει να ξεχωρίζουν τη λέξη μέσα από το σύνολο.
Ωστόσο, η έρευνα, παρόλο το ενδιαφέρον που έχει, αποτελεί ένα πρώτο βήμα διερεύνησης της σχέσης επαφής - εκμάθησης ομιλίας, ευελπιστώντας να ανοίξει και άλλους δρόμους στο τρόπο που αναπτύσσει ένα βρέφος τις γλωσσικές του δεξιότητες ακόμα και στην περίπτωση που υπάρχει καθυστέρηση στην ομιλία.
Στην πράξη
Με δεδομένα τα παραπάνω, μπορείτε να δοκιμάσετε να εφαρμόσετε το συνδυασμό αγγίγματος και εκμάθησης μεμονωμένων λέξεων, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να βοηθήσετε την γλωσσική του ανάπτυξη.
- Διαβάζοντάς του. Όταν του διαβάζετε ένα παραμύθι, κρατήστε το στην αγκαλιά σας με το βιβλίο μπροστά του και ενώ του δείχνετε τις εικόνες, εστιάστε σε συγκεκριμένες λέξεις και τη στιγμή που τις προφέρετε αγγίξτε του το πόδι.
- Την ώρα του φαγητού. Κατά τη διάρκεια του φαγητού, δείξτε του το φαγητό, ονομάστε το και ταυτόχρονα αγγίξτε το χεράκι του.
- Ντύνοντάς το. Όταν ντύνετε το μικρό σας, ονομάστε τα ρούχα και το μέρος του σώματος στο οποίο αντιστοιχούν, όπως π.χ. παντελόνι - πόδια, κάλτσα – πατούσα, αγγίζοντας παράλληλα τα αντίστοιχα σημεία.