Eρωτήσεις & απαντήσεις για αποτελεσματικό διάβασμα
*Με την συνεργασία της λογοθεραπεύτριας, Μπαντανά Μαρίκας.
Πολλοί γονείς έχουν ταυτίσει στο μυαλό τους την ώρα για διάβασμα με την αφιέρωση πολλών ωρών καθημερινά, με στιγμές έντασης, θυμού, κούρασης και εξάντλησης της υπομονής. Όταν, μάλιστα, υπάρχει η κούραση λόγω των απαιτήσεων της καθημερινότητας αλλά και η πίεση του χρόνου στο ούτως ή άλλως φορτωμένο οικογενειακό πρόγραμμα, τότε το διάβασμα φαντάζει ακόμα πιο δύσκολη υπόθεση.
Ποιές όμως είναι οι πιο συχνές ερωτήσεις που προβληματίζουν τους γονείς όταν έρχεται η ώρα του διαβάσματος στο σπίτι και πως μπορούμε να κάνουμε πιο εύκολη την διαδικασία; Ορίστε οι απαντήσεις!
«Πότε πρέπει να ξεκινάμε το διάβασμα και με ποια μαθήματα;»
Είναι σκόπιμο τα μαθήματα για την επόμενη μέρα να ξεκινούν μετά από κάποιο διάστημα ξεκούρασης του παιδιού από το σχολικό πρόγραμμα. Συνήθως, ένα ικανός χρόνος χαλάρωσης και «ανεφοδιασμού» των μαθητών είναι οι 1-2 ώρες από την ώρα επιστροφής απ’ το σχολείο. Χρειάζεται, ωστόσο, ισορροπία στους χρόνους έναρξης, ώστε να μην ξεκινά αργά μες στην ημέρα, οπότε και έχει επέλθει κούραση και έχουν παρέλθει οι παραγωγικές ώρες για διάβασμα.
Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ βοηθητικό να υπάρχει μια σταθερή ώρα έναρξης της μελέτης, γεγονός που βοηθάει στην οργάνωση του μαθητή και, συνεπώς, στο αποτελεσματικότερο διάβασμα.
Σχετικά με τη σειρά των μαθημάτων, μπορείτε να ξεκινάτε με τα μαθήματα που δυσκολεύουν περισσότερο το παιδί για να καταλήξετε στα πιο εύκολα, ή το αντίστροφο. Βέβαια, είναι θετικό να ενθαρρύνεται ο μαθητής να επιλέγει ο ίδιος το μάθημα με το οποίο προτιμά να ξεκινήσει. Μ’ αυτόν τον τρόπο γίνεται μια θετική έναρξη και ο μαθητής αισθάνεται αυτοπεποίθηση και ικανοποίηση αφού επιλέγει το μάθημα στο οποίο τα καταφέρνει καλύτερα.
«Είναι καλό να κάθομαι συνεχώς δίπλα του όταν διαβάζει;»
Πολλές φορές οι γονείς βρίσκονται αντιμέτωποι με το παραπάνω ερώτημα. Όταν μάλιστα το παιδί ζητά επίμονα την παρουσία τους κατά το διάβασμα ή δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί μόνο του, τότε καταφεύγουν στη λύση του να κάθονται μαζί του καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής μελέτης.
Παρόλ’ αυτά, η διακριτική και επικουρική παρουσία του γονέα είναι αυτή που θα βοηθήσει τελικά τον μαθητή να είναι υπεύθυνος για τις σχολικές του υποχρεώσεις, ώστε να αυτονομηθεί σταδιακά. Φυσικά, ο βαθμός της παρουσίας και συμμετοχής του γονιού ποικίλει και μπορεί να μην είναι πάντα σταθερός τόσο σε ποιότητα όσο και ποσότητα. Εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από την ηλικία του παιδιού, το γνωστικό του επίπεδο, τις τυχόν μαθησιακές του δυσκολίες και τη σχέση μεταξύ γονέα – παιδιού.
«Διαβάζουμε καθημερινά πολλές ώρες, είναι σωστό;»
Πολύς χρόνος διαβάσματος δεν σημαίνει απαραίτητα μεγάλη αποτελεσματικότητα και καλή απόδοση. Μάλιστα, από ένα σημείο και μετά, η φυσική και πνευματική κούραση και ίσως ο εκνευρισμός ή η απογοήτευση, εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί το διάβασμα, φέρνουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα.
Αντίθετα, ένα καθημερινό πρόγραμμα μαθημάτων με την αντίστοιχη επιθυμητή ώρα διαβάσματος κατά προσέγγιση, μια λίστα των ασκήσεων της ημέρας στην οποία ο μαθητής μπορεί να τσεκάρει όταν τελειώνει την κάθε άσκηση και τα συχνά -αλλά σύντομα- διαλείμματα καθ’ όλη τη διάρκεια του διαβάσματος, μπορούν να συνεισφέρουν σε ένα αποδοτικό και σωστό διάβασμα.
Σε κάθε περίπτωση, επικοινωνώντας με τον δάσκαλο μπορείτε να μάθετε τον ιδανικό χρόνο διαβάσματος που αντιστοιχεί στην τάξη του παιδιού σας. Εφόσον υπάρχει μεγάλη απόκλιση μεταξύ επιθυμητού και πραγματικού χρόνου, είναι καλό να αναζητήσετε περαιτέρω συμβουλές και καθοδήγηση.
«Τι να κάνω όταν αρνείται να διαβάσει;»
Όταν έρχεται η ώρα του διαβάσματος, η αντίδραση, η δυσαρέσκεια και η άρνηση είναι συμπεριφορές του παιδιού με τις οποίες ο γονιός μπορεί να έρθει αντιμέτωπος συχνά, ή λιγότερο συχνά. Εάν ο μαθητής δυσκολεύεται να αποδώσει σε ορισμένα μαθήματα ή να συγκεντρωθεί, τότε οι παραπάνω συμπεριφορές πολύ πιθανόν να εμφανίζονται συχνά.
Και εδώ η επικοινωνία με τον δάσκαλο προκειμένου να γνωρίζει ο γονιός τη μαθησιακή εικόνα του παιδιού στο σχολείο και η περαιτέρω έγκυρη πληροφόρηση και γνώση σχετικά με τον αποτελεσματικό τρόπο διαβάσματος στο σπίτι ή τις τυχόν μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού κρίνονται ιδιαίτερα χρήσιμές και βοηθητικές.
Τις περισσότερες φορές όταν ο μαθητής αρνείται να διαβάσει είναι είτε λόγω κάποιων μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει, είτε λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος και κινήτρου.
Συνεπώς, οι γονείς είναι σκόπιμο και ωφέλιμο να διατηρούν ανοιχτό το κανάλι επικοινωνίας με το παιδί τους και να είναι πρόθυμοι να ακούσουν ό,τι το απασχολεί και το προβληματίζει, με υπομονή και κατανόηση. Επίσης, σημαντικό είναι να δίνουν οι γονείς με κάθε ευκαιρία στο παιδί να καταλάβει πόσο και πώς ωφελείται το ίδιο μέσα από την κάθε μαθησιακή διαδικασία.
Τελικά, είναι μεγίστης σημασίας να αισθανθεί το παιδί σας πως βρίσκεστε δίπλα του για να το βοηθήσετε, να το στηρίξετε και να το ενθαρρύνετε να προχωρήσει στη σχολική του σταδιοδρομία εκφράζοντας όλο του το γνωστικό δυναμικό.