Όταν παίζει μαλώνει

Όταν παίζει μαλώνει

Μάθετε το μικρό σας να υπολογίζει τα συναισθήματα των φίλων του και να ακολουθεί σωστή συμπεριφορά στις συναθροίσεις για παιχνίδι

Οι συναθροίσεις για παιχνίδι είναι ευκαιρίες για να αναπτύξει το μικρό σας κοινωνικές δεξιότητες, αλλά απαιτούν υπομονή και φροντίδα από την πλευρά σας για να κυλήσουν ομαλά και τελικά το μικρό σας να μάθει καλούς κανόνες συμπεριφοράς. Πάμε να δούμε ένα παράδειγμα για το πώς θα παροτρύνετε το παιδί σας να αναλογιστεί τη συμπεριφορά του αν τσακώνεται με άλλα παιδιά στη συνάθροιση για παιχνίδι.

  1. Όταν το μικρό σας αρπάζει ένα παιχνίδι από τον συμπαίκτη του, αντισταθείτε στον πειρασμό να του πάρετε το παιχνίδι, να του φωνάξετε, να φύγετε εσπευσμένα από το σπίτι του φίλου του ή να του επιβάλλεται κάποια τιμωρία. Μπορεί η πράξη σας να «διορθώσει» προσωρινά τη συμπεριφορά του αλλά εκείνο δεν είναι σε θέση να καταλάβει τι ακριβώς έγινε και γιατί δεν είναι σωστό να αρπάζει τα παιχνίδια από τα άλλα παιδιά; Σε αυτή την περίπτωση η θετική προσέγγιση και όχι ο φόβος της «τιμωρίας» είναι αυτή που θα το ενθαρρύνει να σκεφτεί και να θέσει τις βάσεις για να μπορεί να λύνει ανάλογα προβλήματα στο μέλλον.
  2. Όταν λοιπόν το μικρό σας αρνείται να μοιραστεί, όταν αρπάζει ένα παιχνίδι ή χτυπάει κάποιο άλλο παιδάκι, θέστε του την απλή ερώτηση «πιστεύεις ο φίλος σου θα αισθάνεται χαρά ή λύπη;», όταν θα έχει ηρεμήσει για να μπορεί να σας απαντήσει. Έτσι το βοηθάτε να σκεφτεί τα συναισθήματα του άλλου και να αρχίσει να αναπτύσσει ενσυναίσθηση, έτσι ώστε οι πράξεις του να έχουν θετικές συνέπειες τόσο για εκείνο όσο και για τους φίλους του.
  3. Αν το παιδί σας διανύει την προσχολική ηλικία και μιλάει, μπορείτε να προχωρήσετε ακόμα παραπέρα, ρωτώντας το λόγου χάρη «τι φαντάζεσαι ότι θα γίνει στη συνέχεια;». Η απάντηση δεν έχει να κάνει με την τιμωρία (π.χ. «δεν θα πάμε βόλτα στο πάρκο») αλλά με το πώς θα αισθανθεί ή τι θα σκεφτεί ο φίλος του (π.χ. «δεν θα θέλει να έρθω ξανά σπίτι του», «δεν θα προτιμά να παίζει μαζί μου» κ.λπ.). Η επόμενη ερώτηση που θα του δείξει ότι και τα δικά του συναισθήματα είναι σημαντικά είναι «πώς θα αισθανθείς αν συμβεί κάτι τέτοιο;».
  4. Στη συνέχεια, ενθαρρύνετε το μικρό σας να εξασκηθεί στην επίλυση προβλημάτων ρωτώντας το «τι διαφορετικό θα μπορούσες να κάνεις ή να πεις από αυτό που έκανες τώρα;». Έτσι το κινητοποιείτε να σκεφτεί για να βρει μια συμβιβαστική λύση που θα ικανοποιεί και εκείνο και τον φίλο του. Την ίδια διαδικασία ερωτήσεων ακολουθήστε και με τον φίλο του παιδιού σας αν εκείνος είναι που δημιουργεί πρόβλημα. Μια καλή ερώτηση και για τα δύο παιδιά είναι «μπορείτε και οι δύο μαζί να βρείτε έναν τρόπο για να λύσετε το πρόβλημα;».
  5. Αρχικά ίσως σας φανεί περίεργο να κάνετε όλες αυτές τις ερωτήσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Όμως με τον καιρό το μικρό σας θα συνηθίσει να σκέφτεται τη συμπεριφορά του και έτσι δεν θα χρειαστεί να επαναλαμβάνετε όλες τις ερωτήσεις. Θα αρκεί μόνο να το ρωτήσετε «πώς μπορείς να λύσεις το πρόβλημα;».