Τι δεν πρέπει να του λέμε όταν μαθαίνει ανάγνωση

Τι δεν πρέπει να του λέμε όταν μαθαίνει ανάγνωση

Τι δεν πρέπει να λέτε στο παιδί σας όταν μαθαίνει ανάγνωση αν θέλετε να αγαπήσει το διάβασμα

Όταν το μικρό σας κάνει τα πρώτα του βήματα στην ανάγνωση είναι λογικό ότι θα κάνει λάθη, δεν θα διαβάζει σωστά ή θα δυσκολεύεται. Πολλές φορές κατά τη διάρκεια αυτή της διαδικασίας οι γονείς δεν έχουν την απαραίτητη υπομονή ή αντιδρούν με τρόπο που αποθαρρύνει τον μικρό αναγνώστη με αποτέλεσμα αυτό να έχει αρνητικές συνέπειες στη μελλοντική σχέση του με τα βιβλία και το διάβασμα. Επειδή όμως κάθε γονιός θα ήθελε το παιδί του να αγαπάει - ή τουλάχιστον να συμπαθεί - το διάβασμα, υπάρχουν φράσεις που αποτελούν κόκκινα πανιά και που είναι καλύτερο να αποφεύγονται.  

«Ξαναδιάβασέ το σωστά». Αποφύγετε να το σταματάτε για να ξαναδιαβάσει σωστά την πρόταση ή την λέξη. Αν το λάθος που έκανε δεν αλλάζει το νόημα, αφήστε το να συνεχίσει. Αποφύγετε επίσης να του λέτε τη σωστή λέξη γιατί κάθε φορά που θα δυσκολεύεται θα σας κοιτάζει για να του διαβάσετε εσείς την λέξη με αποτέλεσμα να μην εξασκείται. Σε περίπτωση που αλλάζει το νόημα, ζητήστε του να ξαναδιαβάσει προσεκτικά τη λέξη ή τη φράση και αν την ξαναδιαβάσει λάθος, ανατρέξτε στις εικόνες για να το βοηθήσετε να καταλάβει αν αυτό που μόλις διάβασε σχετίζεται με την ιστορία. 

«Σταμάτα λίγο». Μην διακόπτετε το μικρό σας καθώς διαβάζει. Επειδή στόχος σας είναι να αποκτήσει άνεση με το διάβασμα και όχι σε κάθε λέξη να φοβάται μήπως έκανε λάθος, είναι καλύτερο να διορθώσετε το λάθος την επόμενη φορά που θα διαβάσετε το κείμενο.

«Διάβασε πιο γρήγορα/πιο αργά». Αντί να του λέτε διάβαζε πιο γρήγορα ή πιο αργά, μάθετέ του πώς πρέπει να σταματάει στα σημεία στίξης και εξηγήστε του ότι η σωστή ανάγνωση θυμίζει τον τρόπο που μιλάμε προφορικά. Για να το βοηθήσετε να διαβάζει καθαρά και με τις απαραίτητες παύσεις, επιλέξτε ένα βιβλίο και διαβάστε το ξανά και ξανά. Αρχικά ενθαρρύνετε το μικρό σας να διαβάσει μόνο του το βιβλίο δύο φορές (σε δύο διαφορετικές ημέρες). Την επόμενη ημέρα διαβάστε το εσείς παράγραφο παράγραφο και ζητήστε του να επαναλάβει τμηματικά και έπειτα δοκιμάστε να διαβάζετε ταυτόχρονα προκειμένου να μάθει πότε να κάνει παύσεις και πόσο διαρκούν αυτές. Την επόμενη ημέρα διαβάσετε πρώτα εσείς το βιβλίο και έπειτα ζητήστε από εκείνο να το διαβάσει ολόκληρο και στη συνέχεια αφήστε το να το ξαναπιάσει και να το διαβάσει μόνο του.

«Χαχαχα». Μην γελάτε με τα λάθη του. Προσπαθήστε να συγκεντρωθείτε και να σκεφτείτε κάτι σοβαρό ώστε να μην γελάσετε όταν κάνει ένα αστείο λάθος. Φυσικά αν εκείνο γελάσει πρώτο δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, αλλά αν φαίνεται να προσπαθεί πραγματικά και κάνει λάθη τα οποία δεν του φαίνονται καθόλου αστεία, το να γελάσετε θα το αποθαρρύνει και είναι πιθανό να το κάνει να νιώσει άσχημα.

«Το ξέρεις αυτό». Εάν είστε σίγουροι πως γωρίζει την λέξη που δεν μπορεί να διαβάσει, προτιμήστε να το ρωτήσετε ποια γράμματα αναγνωρίζει από τη λέξη και δοκιμάστε να τα συνδέσετε μεταξύ τους, προφέροντάς τα με τη σειρά.     

Καλή πρόοδο!