5 βήματα που θα βοηθήσουν το παιδί σας να διαβάζει με επιτυχία τα μαθήματά του.
Το διάβασμα των σχολικών μαθημάτων στο σπίτι θα πρέπει να ειδωθεί ως μια μακρόχρονη διαδικασία που για να στεφθεί με επιτυχία θα πρέπει να λάβει τις σωστές βάσεις. Δεν μπορείτε να περιμένετε, να γράψει ένα παιδί άριστα στις πανελλήνιες εάν δεν έχει μάθει να διαβάζει αποδοτικά και απερίσπαστα από τις πρώτες κιόλας τάξεις του Δημοτικού. Γι’ αυτό δείτε 5 βασικές οδηγίες που θα κάνουν το καμάρι σας τον καλύτερο μαθητή!
1. Βρείτε τον σωστό χρόνο. Τα περισσότερα παιδιά έχουν ανάγκη ένα μικρό διάστημα χρόνου μετά το σχόλασμα για να αποπιεστούν από το βαρύ πρόγραμμα του σχολείου. Αυτό μπορεί να σημαίνει από ένα μισάωρο χαλάρωσης και παιχνιδιού μέχρι μια δίωρη δραστηριότητα που ευχαριστεί το παιδί σας, όπως μαθήματα ζωγραφικής ή κάποιο άθλημα. Έρευνες έχουν δείξει, μάλιστα, πως η φυσική δραστηριότητα βοηθά στην συγκέντρωση. Ελέγξτε την προσωπικότητα του παιδιού σας (μην το αναγκάσετε να κάνει πριν το διάβασμα κάτι που δεν του αρέσει) και το πρόγραμμα της οικογένειάς σας. Το σημαντικό είναι να βρείτε την σωστή ώρα διαβάσματος για το μικρό σας, η οποία θα είναι ίδια κάθε μέρα.
2. Βρείτε το σωστό μέρος. Μόλις βρείτε την σωστή ώρα έχει έρθει η ώρα να βρείτε που θα διαβάζει. Το τραπέζι της κουζίνας ή της τραπεζαρίας είναι για τα πρώτα χρόνια ό,τι πρέπει, δεδομένου ότι το παιδί θα χρειάζεται συχνά την βοήθειά σας. Ζητήστε του να φέρει τα σχολικά του και να κάτσει να διαβάσει. Βεβαιωθείτε πριν ξεκινήσει ότι έχει όλα όσα χρειάζεται. Βλέπετε, το «δυο λεπτά να φέρω το μολύβι μου» μπορεί να καταλήξει σε ώρες περίσπασης.
3. Μειώστε τους περισπασμούς. Είναι πιο πιθανό το παιδάκι σας να διαβάσει συγκεντρωμένο εάν η ώρα των σχολικών μαθημάτων αποτελεί έναν οικογενειακό δεσμό. Φέρτε το μεγαλύτερο αδελφάκι του στο ίδιο τραπέζι για διάβασμα και καθίστε κι εσείς για να τελειώσετε δικές σας εργασίες, όπως να αθροίσετε τους λογαριασμούς, να κάνετε τον οικονομικό απολογισμό κτλ. Φροντίστε να επικρατεί ησυχία και τηρήστε και εσείς τον κανόνα για την τηλεόραση. Οποιαδήποτε ψυχαγωγική έκθεση σε οθόνη (τηλεόραση, videogames κτλ.) απαγορεύεται μέχρι όλοι να τελειώσουν την δουλειά τους!
4. Ενθαρρύνετε την έρευνα. Πολλοί δάσκαλοι δεν επιθυμούν οι μαθητές να δουλεύουν τα μαθήματά με τους γονείς τους, για να μπορούν να βλέπουν τα λάθη και την πρόοδό τους. Ωστόσο, είναι διαφορετικό να λύνετε εσείς την άσκηση των μαθηματικών και διαφορετικό να το προκαλείτε να βρει τα τρία ορθογραφικά λάθη που έχει κάνει. Επίσης, ποτέ δεν είναι νωρίς για να ενθαρρύνετε την έρευνα. Προτρέψτε το να βρει την απάντηση στο λεξικό, να ψάξει το βιβλίο του ή να ελέγξει τον άτλαντα.
5. Αποθαρρύνετε την τελειότητα. Είναι καλό να θέλει το παιδί σας να κάνει καλά τα μαθήματά του, όμως η τελειότητα που του προκαλεί στρες, εμμονή με την αυτοκριτική και του καταναλώνει υπερβολικά πολύ χρόνο (π.χ. να γράφει και να σβήνει ξανά και ξανά ένα γράμμα μέχρι να το πετύχει) δεν είναι θεμιτή. Βάλτε όριο στον χρόνο που έχει για να λύσει μία άσκηση ή να κάνει την αντιγραφή και βοηθήστε το να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα. Εάν το θεωρείτε απαραίτητο ζητήστε από τη δασκάλα του να του πει πως οι εργασίες για το σπίτι είναι για εξάσκηση και όχι για τελειότητα.
Εάν παρόλα αυτά το μικρό σας συνεχίζει να φέρνει αντίσταση και αρνείται να κάνει τα μαθήματά του, τότε οφείλετε να ψάξετε το θέμα σε βάθος. Μπορεί, εκ πρώτης όψεως να μοιάζει με πρόβλημα συμπεριφοράς, αλλά είναι πιθανό να δυσκολεύεται πραγματικά με το περιεχόμενο των εργασιών του. Μιλήστε στον/ην δάσκαλο/α του και μάθετε εάν γενικά παρουσιάζει προβλήματα. Ακόμα, χωρίστε τις εργασίες του σε μικρότερα τμήματα και ενθαρρύνετε να τελειώσει τουλάχιστον ένα από αυτά. Είναι πιθανό, μόλις δει πως τα καταφέρνει, να πάρει… φόρα και να συνεχίσει. Εάν όχι, ίσως πρέπει να στραφείτε σε κάποιον ειδικό, όπως έναν αναπτυξιολόγο ή έναν αναπτυξιακό εργοθεραπευτή, για να ελέγξετε εάν έχει δυσλεξία, διάσπασης προσοχής και υπερκινητικότητα κτλ.