Το παιδί στο τραπέζι

Το παιδί στο τραπέζι

Μάθετε στο παιδί σας καλούς τρόπους κατά τη διάρκεια ενός γεύματος ανάλογα με την ηλικία του

Η ώρα του φαγητού σπάνια λατρεύεται από τα παιδιά. Μοιάζει σαν να είναι η αγαπημένη τους στιγμή για να κάνουν οτιδήποτε άλλο εκτός από το φάνε. Θέλουν να παίξουν με το φαγητό, να τρέξουν γύρω από το τραπέζι ή να επιστρέψουν στο video game που είχαν ξεκινήσει νωρίτερα. Μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο για εσάς να συντονίσετε το μικρό σας και να απολαύσετε το γεύμα σας, αλλά με τη σωστή στρατηγική όλα λύνονται. Δείτε τρόπους για να παραμένει ήσυχο στο τραπέζι ανάλογα με την ηλικία του.

Νήπιο

  • Σε ένα νήπιο χρειάζεται να επαναλαμβάνετε συχνά πώς θέλετε να συμπεριφέρεται. Άρα το μυστικό είναι στην επανάληψη. Εξηγήστε ξανά και ξανά ή όσο συχνά χρειάζεται τι αναμένετε από εκείνο.
  • Αν το αγαπημένο παιχνίδι του μικρού σας είναι να πετάει το φαγητό στο πάτωμα, προτιμήστε να του σερβίρετε μικρά κομματάκια και να του τα βάζετε στο πιάτο του ένα – ένα, συμπληρώνοντας το επόμενο μόλις το φάει. Ακόμα και αν τα πετάει κάτω θα έχετε να μαζέψετε ένα κομμάτι και όχι όλο το περιεχόμενο του πιάτου.
  • Εννοείται πως η συγκεκριμένη συμπεριφορά σας ενοχλεί, ωστόσο είναι καλύτερο να την αγνοήσετε γιατί όταν συνειδητοποιεί πως με αυτόν τον τρόπο τραβάει την προσοχή σας, θα συνεχίσει να το κάνει.

Προσχολική ηλικία

Προσχολική ηλικία

  •  Το κλειδί για αυτή την ηλικία είναι η εξάσκηση. Καθίστε στο τραπέζι μαζί πριν το φαγητό και εξηγήστε του τι περιμένετε από το παιδί σας. Γράψτε παρέα κάποιους κανόνες ή ζωγραφίστε τους σε ένα χαρτόνι. Όταν έρθει η ώρα του φαγητού, υπενθυμίστε τους κανόνες. Όταν τους τηρεί ανταποκριθείτε θετικά και όταν αρχίσει να παρεκτρέπεται υπενθυμίστε τους σωστούς τρόπους φέροντας ένα παράδειγμα.
  • Και εδώ είναι σημαντική η επανάληψη. Όταν φεύγετε από το σπίτι για να φάτε σε φίλους ή συγγενείς, κάντε μια επανάληψη των σωστών τρόπων που πρέπει να έχει το μικρό σας στο τραπέζι. 

Στις πρώτες τάξεις του σχολείου

  • Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας είναι η μικρή συμμετοχή σε συζητήσεις. Η ώρα του φαγητού είναι ιδανική για να κάνει τους πρώτους του πειραματισμούς με την …τέχνη της συζήτησης. Αποφύγετε τις ερωτήσεις στις οποίες η απάντηση μπορεί να είναι μονολεκτική και ξεκινήστε την κουβέντα του ρωτώντας το να σας διηγηθεί πώς ήταν στο σχολείο ή στο μάθημα της γυμναστικής.     

Τρώγοντας

Μεγαλύτερο παιδί

  • Μπορεί να γνωρίζει τους βασικούς τρόπους συμπεριφοράς στο τραπέζι αλλά δεν βρίσκει την ώρα να φύγει για να δει τηλεόραση ή να παίξει στον υπολογιστή. Είναι λοιπόν η στιγμή να προσθέσετε ακόμα λίγα μαθήματα που μπορεί να το δελεάσουν και να του τραβήξουν το ενδιαφέρον π.χ. να του δείξετε πώς να χρησιμοποιεί πιο σωστά τα μαχαιροπίρουνα, πώς να διπλώνει ευφάνταστα μια χαρτοπετσέτα κτλ.
  • Αν παραπονιέται για το φαγητό, προτείνετέ του να μαγειρέψει μαζί σας ή δείξτε του κάτι απλό (π.χ. ένα σάντουιτς ή μια σαλάτα) που μπορεί να φτιάξει μόνο του με την προϋπόθεση να μείνει η κουζίνα καθαρή.
  • Ακόμα και αν θεωρείτε πως το παιδί σας επηρεάζεται από την άσχημη συμπεριφορά συνομηλίκων του, μην υποτιμάτε την δική σας επιρροή. Είναι εξίσου ισχυρή.

Προσέξτε…

Οι υπερβολικά πολλοί ή αυστηροί κανόνες στο τραπέζι ενδέχεται να δημιουργήσουν επιπλέον προβλήματα. Στόχος σας είναι να κάνετε το γεύμα και το δείπνο μια ευχάριστη εμπειρία και όχι να δημιουργήσετε έναν λιλιπούτειο… Ζαμπούνη. Για τον λόγο αυτό είναι καλό:

1. Οι κανόνες διατροφής να είναι λίγο ελαστικοί. Εάν το παιδί σταματήσει να πεινά, μην το πιέζετε να φάει επιπλέον παρά την όρεξή του. Επίσης, εάν επιθυμεί να φάει δεν χρειάζεται να περιμένετε (εάν το φαγητό είναι έτοιμο) μόνο και μόνο επειδή το «δείπνο σερβίρεται στις εφτά».

2. Να μην κριτικάρετε. Κατά την διάρκεια του φαγητού καλό είναι να μην δίνετε προστάγματα τύπου «μάσα πιο αργά», «ίσια η πλάτη»,«κράτα καλύτερα το πιρούνι» κτλ. Για να βελτιώσετε την τεχνική του επιλέξτε να παίξετε μαζί του κάποιο παιχνίδι ρόλων, όπως «πρόσκληση σε τσάι» ή «εστιατόριο».

3. Να τρώτε όλοι μαζί. Η συνήθεια της οικογένειας γύρω από το τραπέζι είναι ευεργετική γιατί, όχι μόνο δίνει το παράδειγμα, αλλά προσφέρει ευκαιρίες για συναισθηματική συναλλαγή.