Παίδες εν τάξει

Όχι, δεν μπορεί να βάλλει ακόμα πλυντήριο ρούχων!

Μάθετε στο παιδί σας να συμμετέχει στις δουλειές του σπιτιού

 «Κάθε πράγμα έχει μια θέση, κάθε πράγμα στην θέση του», συνηθίζει να λέει ο λαός. Κι αν εσείς θεωρείτε πως οι δουλειές του σπιτιού είναι πολύ βαρετές και δεν θέλετε να εντάξετε σε αυτές ένα παιδί, του οποίου η αποστολή προς το παρόν είναι αποκλειστικά να διασκεδάζει, μάλλον κάνετε λάθος. Τώρα είναι η ώρα και να διασκεδάσει αλλά και να διδαχθεί. Τώρα είναι η ώρα να λάβει τα εφόδια εκείνα που θα του γίνουν αργότερα τρόπος ζωής.

Οι οικιακές εργασίες, μάλιστα, έχουν πολλά να προσφέρουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Εκτός από το προφανές, ότι δηλαδή το παιδί θα μάθει να φροντίζει τον εαυτό του και τα πράγματά του, αυτές θα σφυρηλατήσουν τον χαρακτήρα του και θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του.

1.Κάνοντας δουλειές που δεν το ευχαριστούν, διδάσκεται την αυτοπειθαρχία και την αίσθηση του καθήκοντος.

2.Βλέποντας πως δεν είναι εύκολο να γίνουν τα πάντα σε μια μέρα, μαθαίνει να κατανέμει ορθά τον χρόνο του.

3.Οι οικιακές εργασίες του μεταδίδουν το νόημα της αξίας. Συμμετέχοντας σε αυτές αντιλαμβάνεται πως υπάρχουν πράγματα αξίας χωρίς χρηματικό αντίτιμο (ουσιαστικό στην περίπτωση που δουλεύετε στο σπίτι) και πως δεν πληρώνονται τα πάντα (αφού βασικός κανόνας είναι να μην ανταμείβετε το παιδί με παιχνίδια ή χρήματα για τις εργασίες που εκτελεί στο σπίτι).

Κι αν πιστεύετε πως το παιδί σας είναι πολύ μικρό για να καταφέρει να ολοκληρώσει επιτυχώς μια εργασία, κάνετε λάθος. Ήδη από την ηλικία των 2 ετών, όπου τα παιδιά ούτως ή άλλως επιθυμούν να βοηθούν τον μπαμπά και την μαμά, μπορείτε να τους αναθέσετε κάποιες μικροδουλειές. Για παράδειγμα:

  • shutterstock 92095682Να βάλλει τα παιχνίδια του σε καλάθια
  • Να φέρει το πιάτο του στον νεροχύτη
  • Να ποτίσει τα λουλούδια
  • Να αδειάσει το καλαθάκι με τα χαρτιά του γραφείου
  • Να τοποθετήσει τα DVDs με τις παιδικές ταινίες στα ειδικά ράφια κτλ.

Το παν είναι να γνωρίζετε τα βήματα με τα οποία θα το εντάξετε στις δουλειές του σπιτιού, τους κανόνες που ισχύουν για την συγκεκριμένη δραστηριότητα, αλλά και τον τρόπο να μετουσιώσετε το αρχικό νηπιακό ενδιαφέρον σε καθημερινή συνήθεια.

1.Καταρχήν είναι αναγκαίο να γνωρίζετε πως για ένα παιδί η τακτοποίηση ενός ολόκληρου δωματίου φαντάζει «βουνό». Συνεπώς, δεν μπορείτε να του αναθέσετε να φτιάξει από άκρη σ’ άκρη το δωμάτιό του, παρά μόνο μία γωνιά αυτού (π.χ. το κουτί με τα αρκουδάκια).

2.Εξηγήστε του τι πρέπει να κάνει με απλές, κατανοητές κι ευχάριστες προτάσεις. Λόγου χάρη, πείτε: «Οι κούκλες κοιμούνται στο μπλε κουτί. Βάλε τις για ύπνο» ή «Τα αυτοκινητάκια σταθμεύουν στο δεύτερο συρτάρι του γραφείο. Πάρκαρέ τα».

3.Επαινέστε το για κάθε δουλειά που εκτελεί, αλλά μην το επιβραβεύετε με κέρασμα, χρήματα ή παιχνίδια. Το παν είναι να αντλεί ευχαρίστηση από τις ευεργετικές συνέπειες της εργασίας του.

4.Αφήνετέ το να αντιμετωπίζει τις συνέπειες των όσων αμελεί. Εάν, για παράδειγμα, στο δωμάτιό του επικρατεί χάος, με αποτέλεσμα να χάνει διάφορα παιχνίδια του, αφήστε το να τα ψάξει και να τα βρει μόνο του. Έσπειρε ανέμους; Θα θερίσει θύελλες! Έτσι, δεν θα αργήσει να συνειδητοποιήσει πως η ακαταστασία είναι πιο κουραστική από το να συμμαζεύει καθημερινά τα παιχνίδια του, για να τα βρίσκει.

5.Ωστόσο, καλό είναι να μην έχετε υπερβολικές απαιτήσεις. Τα νήπια μπορούν να φέρουν εις πέρας συγκεκριμένες εργασίες και δεν πρέπει να τους στερείτε την χαρά της επίτευξης ενός στόχου, θέτοντας του κάτι αδύνατο για την ηλικία του.

6.Από την άλλη, μην αναθέτετε στο παιδί μόνο εργασίες που το ευχαριστούν, αλλά και εργασίες που το κάνουν να δυσανασχετεί. Στόχος της διαπαιδαγώγησης στο θέμα «δουλειές στο σπίτι» είναι να το πείσετε πως όλα πρέπει να γίνουν.

7.Επιπροσθέτως, για δουλειές που δεν μπορεί ακόμη να εκτελέσει, όπως να διπλώσει τα ρούχα του ή να στρώσει το κρεβάτι του, η λύση είναι να το κάνετε εσείς, αφού, όμως, πρώτα του ζητήσετε την άδεια και το ρωτήσετε εάν θέλει να σας βοηθήσει. Με τον τρόπο αυτό, του δείχνετε πως και αυτές οι δουλειές είναι καθήκον του, το οποίο εσείς ασκείτε προσωρινά, ενώ με το να ζητάτε βοήθεια, το εισάγεται σε εργασίες που θα κληθεί αργότερα να εκτελέσει μόνο του.

8.Μην ξεχνάτε, επίσης, πως τα παιδιά συνήθως «κάνουν ό,τι βλέπουν». Δώστε τους το καλό παράδειγμα και μην δυσανασχετείτε με τις δουλειές του σπιτιού. Εάν εσείς δεν τις βλέπετε ως αναγκαίο κακό αλλά ως κάτι ευχάριστο, το βοηθάτε να τις αγαπήσει.

9.Τέλος, καθιερώστε μια μέρα του έτους ως «Ημέρα ξεκαθαρίσματος». Συμβουλευτείτε το για το τι δεν χρειάζεται πλέον και για το ποια παιχνίδια του είναι σπασμένα ή χαλασμένα. Μαζί μπορείτε να χαρίσετε παλιά παιχνίδια ή ρούχα στην ενορία ή σε ιδρύματα και να δώσετε για ανακύκλωση όσα έχουν δεχθεί την φθορά της χρήσης ή του χρόνου.