Η σημασία του παιδικού βιβλίου για την ψυχοσωματική και πνευματική ανάπτυξη κάθε παιδιού.
Καταρχήν, παρότι τα νήπια ευεργετούνται περισσότερο από την ανάγνωση ενός βιβλίου, είναι σημαντικό να ξεκινήσετε να διαβάζεται στο παιδάκι σας ήδη από την βρεφική ηλικία. Το νεογέννητο αναγνωρίζει την φωνή της μαμάς του (ή και του μπαμπά του, εάν συνήθιζε να μιλάει στην φουσκωμένη κοιλίτσα) και, μάλιστα, αυτή η οικεία χροιά αποτελεί τον αγαπημένο του ήχο στον κόσμο. Διαβάστε του για να το καθησυχάσετε, να το νανουρίσετε, αλλά και για να θέσετε τα πρώτα γλωσσικά του θεμέλια.
Μεγαλώνοντας, το μικρούλι σας θα έχει ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη από ένα καλό βιβλίο. Βέβαια, τα περισσότερα από αυτά που αφορούν νήπια μοιάζουν πιο πολύ με προϊόντα marketing (πάνινα παιχνιδο-βιβλία, βιβλία που βγάζουν ήχους κτλ.) παρά με ποιοτικά αναγνώσματα. Ωστόσο, το να κρατά, να ξεφυλλίζει, να περιεργάζεται, να δαγκώνει και γενικά να έρχεται σε επαφή με βιβλία μόνο καλό μπορεί να του κάνει.
Στην συνέχεια, όταν οι ικανότητές του θα είναι ακόμα πιο ανεπτυγμένες, το βλαστάρι σας θα καταφέρει παρέα με το βιβλίο του να «πετάξει»! Οι λέξεις και οι εικόνες θα δημιουργήσουν μια πολυαισθητική απόλαυση, που θα οξύνει ακόμα περισσότερο την φαντασία του. Αυτό, όμως, που κυρίως θα προσφέρει στην οικογένειά σας το βιβλίο είναι μια ζεστή οικογενειακή ατμόσφαιρα, πολλές κοινές εμπειρίες και μια στενή σχέση αγάπης, που είναι ανεκτίμητη.
Δείτε, όμως, πιο περιγραφικά την αξία των βιβλίων στην ζωή του παιδιού:
- Ενισχύουν την ακουστική και γλωσσική ικανότητα
- Πλουτίζουν το λεξιλόγιο και το βοηθούν να μάθει ασυνήθιστες λέξεις
- Βελτιώνουν την προσοχή και την μνήμη
- Αυξάνουν την αγάπη για τα βιβλία και την μάθηση
- Διεγείρουν την φαντασία και την σκέψη
- Θέτουν σε εγρήγορση όλες τις αισθήσεις
- Συνδέουν τις λέξεις με εικόνες, βοηθώντας το παιδί να κατανοήσει την σημασία ορισμένων λέξεων
- Βοηθούν το παιδί να αντλεί πληροφορίες από την εικονογράφηση
- Προωθούν την ηρεμία
- Δυναμώνουν τον δεσμό γονιού-παιδιού μέσα από προσωπικές στιγμές και ξεχωριστές εμπειρίες
Δείτε εδώ πώς μπορείτε να κάνετε την ανάγνωση ενδιαφέρουσα εμπειρία!
Στάδια ανταπόκρισης στο βιβλίο
0-8 μηνών |
Ανταποκρίνεται σε ποιήματα και ρυθμικές ιστορίες. Προτιμά την φωνή της μαμάς του. |
8-12 μηνών |
Ενδιαφέρεται για βιβλία με οικείες εικόνες, ενώ μπορεί να τις κοιτάξει εάν τις κατονομάσει κάποιος ενήλικας. |
1 έτους |
Αρέσκεται να κοιτάει εικόνες (ίσως τις δείχνει παράγοντας ήχους) και ανταποκρίνεται σε μελωδίες βγάζοντας δικούς του ήχους και μουρμουρίζοντας |
1-2 ετών |
Γυρνά τις σελίδες, δείχνει τις εικόνες όταν τις κατονομάζει κάποιος ενήλικας, ενδιαφέρεται για μικρές σε μέγεθος ιστορίες και αρχίζει να κατονομάζει έγχρωμες εικόνες. |
2-3 ετών |
Οι λέξεις αρχίζουν να αποκτούν νόημα και σκοπό, αναγνωρίζει πολλές εικόνες, ξέρει να κρατά, να ανοίγει σωστά και να γυρίζει τις σελίδες των βιβλίων. Αποκτά αγαπημένες ιστορίες και αρέσκεται στο να του διαβάζουν (για περίπου 15 λεπτά). |
3-4 ετών |
Προσποιείται πως διαβάζει ένα βιβλίο, συμπληρώνει γνωστά κομμάτια ιστοριών την ώρα που του διαβάζουν, ενώ αναγνωρίζει γνωστές εικόνες και λογότυπα, όπου κι αν τα δει. |
4 ετών |
Συνηθίζει να απομνημονεύει ιστορίες και τις χρησιμοποιεί προσποιούμενο ότι διαβάζει ένα βιβλίο, αντιλαμβάνεται τα κενά που χωρίζουν τις λέξεις και κατανοεί πως ο γονιός διαβάζει και δεν κάνει απλώς περιγραφή των εικόνων. |
5 ετών |
Κατανοεί τον χωρισμό των λέξεων σε μικρότερα τμήματα και το αποδεικνύει μετρώντας τις συλλαβές. Κατανοεί πως τα γράμματα έχουν ήχους και ίσως γνωρίζει τους ήχους μερικών γραμμάτων. Αρχίζει να δείχνει συγκεκριμένα γράμματα στις σελίδες και ίσως διαβάζει μέσω οπτικής ανάγνωσης ορισμένες οικείες λέξεις. |
Οι δικές μας επιλογές:
- «Ο μικρός πρίγκιπας», Α. ντε Σαιντ-Εξυπερύ
- «Ο μεγάλος Νέιτ, μια τάξη άνω κάτω», Λινκολν Πίρς
- «Ο μεγάλος Νέιτ, Ξαναχτυπά», Λίνκολν Πίρς
- «Ο τριγωνοψαρούλης» (ολόκληρη η σειρά), Βαγγέλης Ηλιόπουλος
- «Ξέρω να λέω όχι», Χριστίνα Ροσιδάκη
- «Τα μαγικά μαξιλάρια», Ευγένιος Τριβιζάς