Θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι το μικρό σας να μπορεί να διαβάσει ένα ρολόι, αλλά μέχρι τότε προλαβαίνετε να του διδάξετε τα βασικά για τον χρόνο!
Ο χρόνος είναι σχετικός και αυτό ισχύει απόλυτα για ένα νήπιο, το οποίο δεν μπορεί ακριβώς να κατανοήσει την έννοια του λεπτού, της ώρας, της ημέρας και του μήνα. Τα νήπια αλλά και τα παιδιά προσχολικής ηλικίας τείνουν να ζουν στο τώρα και δυσκολεύονται πολύ να κατανοήσουν ότι πρέπει να περιμένουν κάποιες ώρες για να τους πάει η μαμά τους στην παιδική χαρά ή ένα μήνα για να γιορτάσουν τα γενέθλιά τους. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι να ικανοποιήσετε την περιέργειά του για το πότε θα γίνουν όσα περιμένει και να κάνετε μια πρώτη εισαγωγή στην έννοια του χρόνου.
Ξεκινήστε από τα μικρά μεγέθη
Αν πείτε στο παιδί σας ότι θα επισκεφθείτε τη γιαγιά του σε μια εβδομάδα μην ξαφνιαστείτε αν καθημερινά σας ρωτάει «θα φύγουμε τώρα;». Ξεκινήστε την εκπαίδευση ορίζοντας μικρότερα χρονικά πλαίσια στα οποία είναι πιο εύκολο να προσαρμοστεί. Αν το μικρό σας αποκτήσει εμπειρία σχετικά με το πόσος χρόνος είναι κάποια λεπτά θα γίνει πιο υπομονετικό αλλά και θα μπορεί να ανταπεξέλθει πιο εύκολα σε μικρές καθημερινές αναμονές, (π.χ. το κέικ πρέπει να κρυώσει για 15 λεπτά πριν το κόψουμε).
- Για να κατανοήσει τη διάρκεια που έχουν τα 5 λεπτά, συνδέστε τον χρόνο με μια δραστηριότητα. Για παράδειγμα ενημερώστε το ότι θα φύγετε από την παιδική χαρά σε 5 λεπτά και αρχίστε να τα μετράτε έτσι ώστε να καταλάβει πόσο διαρκούν. Έτσι θα συνδέσει τη διάρκεια με το πόσες φορές θα προλάβει να κάνει τσουλήθρα.
- Όταν το μικρό σας αντιληφθεί τη διάρκεια των 2 με 5 λεπτών, προχωρήστε σε μεγαλύτερης διάρκειας χρονικά πλαίσια, όπως τα 10 λεπτά. Για να κατανοήσει τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια συγκρίνετέ την με κάποια δραστηριότητα. Πείτε του λόγου χάρη ότι η επίσκεψη στον γιατρό θα διαρκέσει όσο το δείπνο σας ή ότι θα παραμείνετε στο σούπερ μάρκετ για να ψωνίσετε ίδιο χρόνο με αυτόν που διαρκεί ένα επεισόδιο από τα αγαπημένα του κινούμενα σχέδια.
Εξηγήσεις φιλικές προς τα παιδιά
- Αντί να εστιάζετε σε συγκεκριμένη ώρα και ημερομηνία, προσπαθήστε να περιγράψετε την ώρα συνδέοντάς τη με κάποιο γεγονός της καθημερινότητας του μικρού σας. Πείτε του ότι θα δείτε όλοι μαζί ταινία στις 20.30, λίγο μετά το βραδινό ή ότι η ώρα είναι 13.00 , σχεδόν δηλαδή ώρα για να φάτε το μεσημεριανό σας.
- Εάν θέλετε να δώσετε στο μικρό σας ένα περιθώριο να παίξει πριν διακόψετε την δραστηριότητά του για να το βάλετε, λόγου χάρη, για ύπνο, πείτε του το χρονικό διάστημα που θα του αφήσετε και παράλληλα δώστε του και ένα οπτικό ερέθισμα. Με άλλα λόγια, μην του πείτε μόνο ότι θα συνεχίσει να παίζει για άλλα 10 λεπτά αλλά και πως θα πρέπει να σταματήσει μόλις το μεγάλο δαχτυλάκι του ρολογιού δείξει τον αριθμό 2.
- Ενώ τα παιδιά έχουν την ικανότητα να απαριθμήσουν τις ημέρες της εβδομάδας με τη σειρά, αυτό που στην πραγματικότητα ακολουθούν είναι ένα πρότυπο και όχι ότι το Σάββατο είναι δύο μέρες μετά την Πέμπτη. Για να δώσετε στο μικρό σας να καταλάβει ότι οι 7 ημέρες κάνουν μια εβδομάδα, αναφέρετε τι ημέρα είναι κάθε πρωί.
Οπτικοποίηση της πληροφορίας
Το παιδί σας θα μπορεί να αφομοιώσει περισσότερες πληροφορίες αν μπορεί να δει τι συμβαίνει. Ένας καλός τρόπος είναι η κλεψύδρα. Πείτε του πως σε πέντε λεπτά ή μόλις τελειώσει η κλεψύδρα θα πρέπει να κάνει μπάνιο. Αν περιμένει κάτι να γίνει μετά από πολύ καιρό, αγοράστε ένα ημερολόγιο, σημειώσετε την ημέρα που κάποιος θα έρθει ή που έχει τα γενέθλιά του και πείτε του κάθε βράδυ να σβήνει μια ημέρα από το ημερολόγιο. Έτσι θα μπορεί να μετρήσει τις ημέρες που χρειάζεται να περιμένει.
Δοκιμάστε ακόμα να εισάγετε το ρολόι. Τοποθετήστε ένα ψηφιακό ρολόι στο δωμάτιο του και πείτε του πως πρέπει να παραμείνει στο κρεβάτι του μέχρι το πρώτο νούμερο να γίνει 7. Σε ρολόι χειρός μετακινήστε τους λεπτοδείκτες και συνδέστε την ώρα που του δείχνετε με αυτό που κάνετε καθημερινά εκείνη την ώρα (14.00 η ώρα, ώρα για φαγητό).