Η συναισθηματική ανάπτυξη είναι απαραίτητη για την εκμάθηση χρήσης του γιογιό
Η επιθυμία του νηπίου για ανεξαρτησία και αυτοκυριαρχία, η ανάγκη να ελέγχει κάποιες πλευρές του περιβάλλοντός του, να δοκιμάζει τα όρια του και τους κανόνες σας, η επιθυμία για αποδοχή από τους γονείς, ο φόβος που σχετίζεται με τη χρήση της λεκάνης και η επιθυμία να μιμείται τη συμπεριφορά άλλων παιδιών είναι παράγοντες που επηρεάζουν την επιτυχή έκβαση της εκπαίδευσης για τη χρήση του γιογιό.
Για να καταλάβετε αν το μικρό σας είναι έτοιμο συναισθηματικά να προχωρήσει στην εκπαίδευση του γιογιό παρατηρήστε τόσο τη γενική συμπεριφορά του όσο και την αντίδρασή του σε θέματα που έχουν να κάνουν με την τουαλέτα. Αν, λόγου χάρη, είναι ξεκάθαρο ότι χαίρεται να κάθεται στο γιογιό και ταυτόχρονα δείχνει μια τάση στο να έχει την κυριαρχία του εαυτού του και να είναι ανεξάρτητο, τότε μάλλον δεν θα δυσκολευτείτε στην εκπαίδευσή του. Αν αντιθέτως αρνείται να κάτσει στο γιογιό και ξεσπάει σε κλάματα κάθε φορά που αναφέρετε κάτι σχετικό με την τουαλέτα, τότε μάλλον είναι καλύτερο να αναβάλετε την διαδικασία.
Πάμε λοιπόν να δούμε 4 σημαντικές ενδείξεις συναισθηματικής ετοιμότητας.
Ανεξαρτησία. Εάν το μικρό σας είναι ένα πλασματάκι ανεξάρτητο, που θέλει να δοκιμάζει να κάνει μόνο του όσο κάνετε εσείς γι’ αυτό, τότε μάλλον η εκπαίδευσή του στο γιογιό θα στεφθεί με επιτυχία. Και λέμε μάλλον, αφού κατά το παρελθόν έχουν υπάρξει περιπτώσεις στις οποίες η ανεξαρτησία του νηπίου αποτέλεσε τροχοπέδη στην διαδικασία. Παρατηρήστε το! Αν το μικρό σας τρέχει να κρυφτεί κάθε φορά που θέλει να κάνει κακά του, γιατί θέλει να αποφύγει να το πάρετε αγκαλιά και να το βάλετε να καθίσει στη λεκάνη ή αν αποφασίσει πως είναι καλύτερο να ουρήσει κάπου αλλού και όχι στο γιογιό που εσείς του έχετε υποδείξει, τότε έχετε πρόβλημα. Η καλύτερη αντίδραση σε όλα τα παραπάνω είναι να μην δίνετε μεγάλη αξία στο περιστατικό και να περιμένετε μια άλλη πιο ώριμη φάση ανεξαρτησίας για να σας αποδείξει ότι πλέον είναι μεγάλο παιδί.
Προσαρμοστικότητα. Η επιθυμία να ελέγξει τις λειτουργίες του σώματός του και το περιβάλλον του συνήθως γίνεται λιγότερο έντονη σε περιόδους αλλαγών, όπως π.χ. η μετακόμιση σε ένα καινούργιο σπίτι, ένα διαζύγιο ή ο ερχομός του μικρού του αδερφού. Επίσης το άγχος η ο φόβος που γεννιέται από την καλπάζουσα φαντασία του, μπορεί να το κάνει αντιδραστικό με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται στην εκπαίδευση χρήσης του γιογιό. Ένα νήπιο επίσης που έχει την ικανότητα να συγκρατήσει τα κακά του, ενδεχομένως να φτάσει στο σημείο να αποκτήσει δυσκοιλιότητα ως απάντηση στο συναισθηματικό στρες ή στην πίεση των γονιών του. Για να το βοηθήσετε το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να προσπαθήσετε να καταλαγιάσετε τους φόβους του και να συζητήσετε για το πρόβλημα που το απασχολεί.
Επιθυμία για αποδοχή. Το θετικό στη διαδικασία είναι ότι το νήπιο επιθυμεί την αποδοχή των γονιών του και θέλει να μιμείται τους άλλους. Από τα πρώτα του γενέθλια και μετά θα αρχίσει να «καταγράφει» ποιες πράξεις του απολαμβάνουν της αποδοχής σας και ποιες όχι. Έτσι όσο πιο πολύ το ενθαρρύνετε τόσο περισσότερο θα επιθυμεί να σας ευχαριστήσει, φυσικά με εξαίρεση κάποιες φυσιολογικές στιγμές επαναστατικότητας που χαρακτηρίζουν την παιδική ηλικία. Η ενθάρρυνση του μικρού σας μετά από κάθε βήμα κατά την εκπαίδευση χρήσης του γιογιό θα αυξήσει τις πιθανότητες αυτή να στεφθεί με επιτυχία.
Συναίσθηση ότι είναι κοινωνικό ον. Η παρατήρηση των άλλων γύρω του και η επιθυμία να τους μοιάσει, σταδιακά γίνεται όλο και εντονότερη κατά τη νηπιακή και προσχολική ηλικία και αυτό αποτελεί πλεονέκτημα για να μάθει να χρησιμοποιεί το γιογιό. Αυτός είναι και ένας λόγος που παιδιά με μεγαλύτερα αδέρφια μαθαίνουν γρηγορότερα να χρησιμοποιούν το γιογιό από ότι τα πρωτότοκα ή τα μοναχοπαίδια. Το μικρό σας από την ηλικία των 3 θα προσπαθεί να μιμηθεί τον γονιό του ίδιου φύλου. Την περίοδο αυτή μπορείτε να του δείξετε πώς χρησιμοποιείτε την τουαλέτα όχι μόνο για να ικανοποιήσετε την περιέργειά του αλλά και για να αποφασίσει να μιμηθεί τον άνθρωπο που θαυμάζει. Ένα ισχυρό κίνητρο επίσης για την επιτυχή εκμάθηση της χρήσης του γιογιό είναι η συμπεριφορά των συνομηλίκων του. Αν λόγου χάρη του πείτε πως οι συμμαθητές του στο προνήπιο φαίνεται να έχουν αποχωριστεί τις πάνες, το πιο πιθανό είναι να θέλει να μάθει πώς να χρησιμοποιεί και εκείνο το γιογιό.