Αγόρι VS Κορίτσι

Αγόρι ή κορίτσι

Οι διαφορές ανάμεσα στα κοριτσάκια και τα αγοράκια είναι θέμα εγκεφάλου, δηλαδή βιολογικό, ή εξαρτώνται από τον κοινωνικό παράγοντα; Ή μήπως τελικά είναι ένας συνδυασμός και των δύο;

Προφανώς και κάποιες συμπεριφορές μαθαίνονται και υιοθετούνται από το περιβάλλον, σύμφωνα πάντα με τους ρόλους που κοινωνικά έχουν διαμορφωθεί και καθιερωθεί μέσα στα χρόνια για τα δύο φύλα. Ωστόσο, μια μερίδα επιστημόνων θεωρεί ότι οι διαφορές ξεκινούν πολύ πιο πριν. Υποψιάζονται ότι πριν τη γέννηση, ήδη δηλαδή από την μήτρα, ο εγκέφαλός αγοριών και κοριτσιών αρχίζει να αναπτύσσεται διαφορετικά.


Πιο συγκεκριμένα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχει μια μερίδα επιστημόνων που διατείνεται πως υπάρχει «αγορίστικο» και «κοριτσίστικο» μυαλό τόσο κατά τη γέννηση όσο και καθώς το παιδί μεγαλώνει. Παρόλαυτα, μέχρι στιγμής αποτελεί μυστήριο κατά πόσο αυτές οι διαφορές μπορούν και επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την προσωπικότητα. Για παράδειγμα, κάποιοι επιστήμονες θεωρούν πως πιθανόν να υπάρχει μια περιοχή στον εγκέφαλο που δίνει ώθηση στα αγοράκια να ασχολούνται με ό,τι έχει σχέση με την κίνηση και στα κοριτσάκια με ό,τι έχει σχέση με τη γαλούχηση και την ανατροφή, αλλά κάτι τέτοιο έχει διαπιστωθεί 100%.

Αγόρι εναντίον κοριτσιού

Πώς αναπτύσσεται ο εγκέφαλος κατά την κύηση

Τα αγοράκια μέσα στην κοιλιά της μαμάς τους είναι κάτι σαν …μηχανές τεστοστερόνης και γεννιούνται με τόσο τεστοστερόνη όση και ένας 25χρονος νέος. Μετά τον τοκετό η τεστοστερόνη πέφτει απότομα μέχρι το αγόρι να φτάσει στην εφηβεία. Ανάμεσα στα άλλα που κάνει η εν λόγω ορμόνη, είναι να επεμβαίνει στις συνδέσεις μεταξύ εγκεφαλικών κυττάρων. Τα κοριτσάκια παράγουν επίσης τεστοστερόνη πριν γεννηθούν αλλά όχι τόσο πολύ όσο τα αγοράκια. Και ενώ τα κορίτσια παράγουν θηλυκές ορμόνες, όπως τα οιστρογόνα, αυτά φαίνεται να έχουν μικρό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.

Σύγκριση

  • Από τη στιγμή που γεννιούνται τα αγοράκια και τα κοριτσάκια ο εγκέφαλός τους ακολουθεί διαφορετικά μονοπάτια. Σύμφωνα με έρευνες κάποια τμήματα αναπτύσσονται ταχύτερα στα κοριτσάκια και άλλα ταχύτερα στα αγοράκια. Έτσι ο εγκέφαλος και των δύο στην ίδια ηλικία μπορεί να είναι σε διαφορετικό στάδιο ανάπτυξης, στο τέλος όμως φτάνουν στο ίδιο επίπεδο. Ποικιλία υπάρχει επίσης και στο μέγεθος. Ο ανδρικός εγκέφαλος μεγαλώνει ελαφρώς πιο πολύ από το γυναικείο, χωρίς, ωστόσο, να είναι ξεκάθαρη η σημασία του μεγέθους.

  • Σύμφωνα με ευρήματα, το τμήμα του εγκεφάλου που βοηθάει στον έλεγχο της γλώσσας και των συναισθημάτων τείνει να είναι μεγαλύτερο στα κοριτσάκια. Επίσης, φαίνεται ότι το μεσολόβιο, η γέφυρα από διαφανή ουσία, που συνδέει τα δυο εγκεφαλικά ημισφαίρια είναι μεγαλύτερη στα κοριτσάκια από ότι στα αγόρια. Έρευνες σε αρσενικά ποντίκια έδειξαν ότι τα αρσενικά έχουν μεγαλύτερη αμυγδαλή, μια περιοχή που ελέγχει τα βαθύτερα συναισθήματα, όπως τον φόβο.

Αυτές οι μικρές διαφορές στον εγκέφαλο δεν σημαίνουν απαραίτητα πως τα αγοράκια είναι καλύτερα σε κάποια θέματα και τα κοριτσάκια σε άλλα. Οι νεαροί εγκέφαλοι είναι εξαιρετικά εύπλαστοι συνεπώς η ανάπτυξη ή όχι ορισμένων κομβικών περιοχών εξαρτάται από τον τρόπο που αυτοί θα χρησιμοποιηθούν. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις παιδιών που ακολούθησαν μια πορεία ανεξάρτητα από τα στερεότυπα: κοριτσάκια που δεν δείχνουν κανένα ενδιαφέρον για τις κούκλες, όπως και αγοράκια που ενδιαφέρονται για πιο «κοριτσίστικες» δραστηριότητες.

Κορίτσι και αγόρι

Σκέφτονται διαφορετικά;

Κάποια ενδιαφέροντα ευρήματα από έρευνες σε 500 μικρά αγοράκια και κοριτσάκια είναι τα εξής:

  • Σε κάποια τεστ αγοράκια και κοριτσάκια έδειξαν ότι έχουν σχεδόν ίδιες ικανότητες. Τα κατάφερναν το ίδιο στα μαθηματικά, δείχνοντας έτσι ότι το όποιο κενό στις μαθηματικές ικανότητες καθώς μεγαλώνουν οφείλεται στην κουλτούρα και όχι στο βιολογικό παράγοντα.
  • Τα κοριτσάκια ήταν λίγο καλύτερα στην απομνημόνευση λέξεων και σε εργασίες που απαιτούσαν επιδεξιότητα στα δάχτυλα και γρήγορη σκέψη.
  • ΑγοροκόριτσοΤα αγοράκια είχαν το προβάδισμα σε ασκήσεις που είχαν να κάνουν με τον χώρο, όπως το να τοποθετούν τουβλάκια για να φτιάξουν σχήματα.


Ο εγκέφαλος είναι μόνο η αρχή

Παρόλα αυτά ο εγκέφαλος είναι ευέλικτος. Τα παιδιά καθώς διαβάζουν, ακούν, βλέπουν και μαθαίνουν, ακονίζουν διαρκώς τις ικανότητές τους και δέχονται ερεθίσματα από το περιβάλλον. Ένα κοριτσάκι που δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για τα παιχνίδια με αυτοκίνητα, μπορεί να αγαπάει πολύ το ποδήλατο και να ξέρει πώς να φτιάχνει την αλυσίδα. Αντίστοιχα ένα αγοράκι που δεν έχει επαφή με κούκλες, μπορεί να μάθει πώς να φροντίζει ένα κατοικίδιο ζωάκι. Συνεπώς τα ερεθίσματα από το περιβάλλον και οι αξίες με τις οποίες μεγαλώνει κανείς διαμορφώνουν τις ικανότητες μας ανεξάρτητα από τα στερεότυπα των δύο φύλων.