8 εύκολα και διασκεδαστικά παιχνίδια μόνο χαρτί και μολύβι.
Τα παιδιά μπορούν εύκολα να μετατρέψουν ένα εστιατόριο σε παιδική χαρά. Αφού έχουν παραγγείλει και έχουν αρχίσει να βαριούνται, αρχίζουν δειλά δειλά να σπρώχνονται, να κρυφογελάνε, να παίζουν με το αλατοπίπερο και καταλήγουν να τρέχουν τριγύρω φωνάζοντας ή να αναβοσβήνουν τα φώτα στις τουαλέτες.
Εάν η παραπάνω εικόνα κάτι σας θυμίζει, φροντίστε στην επόμενη οικογενειακή έξοδο να πάρετε μαζί σας χαρτί και μολύβι. Υπάρχουν δεκάδες υπέροχα παιχνίδια που θα τα διασκεδάσουν και θα τα κρατήσουν απασχολημένα μέχρι να έρθει η ώρα του φαγητού. Το ίδιο ισχύει και κατά την επίσκεψη στον γιατρό, την παραμονής στο αμάξι ή στο αεροδρόμιο και όπου αλλού η αναμονή είναι πολύ μεγάλη για την υπερδραστήρια φύση των παιδιών.
- «Τρίλιζα» η κλασσική
Το πιο απλό παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων, το οποίο είναι κατάλληλο και για πολύ μικρές ηλικίες. Σχηματίστε δύο παράλληλες κάθετες και δύο παράλληλες οριζόντιες γραμμές που να τέμνονται και να σχηματίζουν μία όρθια δίεση. Εναλλάξ αφήστε τα παιδιά σας να τοποθετούν ένα Χ ή ένα Ο σε καθεμία από τις 9 θέσεις που σχηματίζονται. Κερδίζει όποιο τοποθετήσει τρία ίδια σχέδια στην σειρά (οριζόντια, κάθετα ή διαγώνια).
- «Τελίτσες» οι αγαπημένες
Ένα εύκολο παιχνίδι που τα παιδιά σας θα λατρέψουν! Ζωγραφίστε στο χαρτί μερικές σειρές από ισάριθμες και σε ίση απόσταση τελείες, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Μόλις τελειώσετε θα έχετε μπροστά σας ένα πίνακα σημείων που περιμένουν το παιχνίδι για να ενωθούν. Πείτε στα παιδάκια σας να ενώνουν δύο οποιεσδήποτε τελίτσες είτε οριζόντια είτε κάθετα, μία το ένα και μία το άλλο. Σκοπός τους είναι με τις γραμμές να σχηματίσουν ένα τετραγωνάκι μέσα στο οποίο θα γράψουν το αρχικό του ονόματός τους. Όποιο παιδί σχηματίζει ένα τετράγωνο, ξαναπαίζει. Εάν σχηματίσει κι άλλο παίζει και πάλι μέχρι να μην μπορεί πια να σχηματίσει νέο. Κερδίζει όποιο στο τέλος έχει περισσότερα τετράγωνα με το αρχικό του ονόματός του μέσα!
- «Τελίτσες» οι εναλλακτικές
Εάν βαριέστε να ζωγραφίσετε τελίτσες σε τάξη, μπορείτε να τις διασκορπίσετε στην κόλλα και να φτιάξετε ένα πολύ πιο εύκολο παιχνίδι. Ζητήστε από τον πρώτο παίκτη να ενώσει τυχαία δύο σημεία και να βάλλει στην μέση της γραμμής μια νέα τελεία. Ζητήστε από τον δεύτερο να κάνει το ίδιο και ούτω καθεξής. Με τον τρόπο αυτό θα σχηματίσουν ευθύγραμμα τμήματα που μπορούν να αλλάζουν κατευθύνσεις, αλλά που δεν μπορούν να τέμνονται. Από κάθε τελεία θα πρέπει να ξεκινούν μόνο τρία ευθύγραμμα τμήματα. Αυτό σημαίνει πως από κάθε νέα τελεία που τα ίδια τοποθετούν στο χαρτί μπορεί να ξεκινήσει μόνο μία ακόμη γραμμή. Νικητής αναδεικνύεται το τελευταίο που θα καταφέρει να γράψει μια γραμμή στην κόλλα.
- «Κρεμάλα» η προσχολική
Το γνωστό παιχνίδι δέχεται διάφορες παραλλαγές. Μία από αυτές αφορά παιδιά που δεν γνωρίζουν ακόμη να γράφουν και να διαβάζουν. Βάζετε στο μυαλό σας ένα ζώο/φρούτο/πράγμα […] και αφήνετε το παιδί να σας κάνει 20 ερωτήσεις που απαντιούνται με ναι και όχι. Για κάθε όχι ζωγραφίζετε κι ένα μέρος της κρεμάλας ή του κρεμασμένου.
- «Ναυμαχία» η επική
Ένα ακόμα παιχνίδι που δεν χρειάζεται τίποτε παραπάνω από χαρτί και μολύβι είναι η γνωστή σε όλους μας «Ναυμαχία», μόνο που παίζεται μόνο με δύο παίκτες. Δώστε στο κάθε παιδί από ένα χαρτί χωρισμένο στα δύο, μία πλευρά για την δική του «θάλασσα» και μία για του αντιπάλου. Κάθε πλευρά θα πρέπει να είναι χωρισμένη σε τετράγωνα, τα οποία θα αναγνωρίζονται από ένα γράμμα κι έναν αριθμό (π.χ. Α8 ή Γ5). Ζητήστε τους να τοποθετήσουν στο χαρτί πέντε πλοία δύο (2), τριών (2) και τεσσάρων(1) θέσεων ζωγραφίζοντάς τα τετράγωνα της δικής τους «θάλασσας». Αφήστε το καθένα εναλλάξ να μαντεύει την θέση των πλοίων του άλλου μέχρι κάποιο να τα βυθίσει όλα και να κερδίσει. Για κάθε «βόμβα» που βρίσκει τον στόχο της το παιδί θα ζωγραφίζει το αντίστοιχο τετράγωνο της «θάλασσας» του αντιπάλου και για κάθε «βόμβα» που δεν θα πετυχαίνει κάποιο πλοίο θα διαγράφει κι από ένα τετράγωνο.
- Γιατί; Επειδή!
Εάν τα παιδιά ξέρουν να γράφουν μπορείτε να πάρετε μια κόλλα χαρτί και να γράψετε πάνω πάνω μια ερώτηση (π.χ. Γιατί ο σκύλος γαυγίζει;). Στην συνέχεια, να διπλώστε την κόλλα, ώστε να μην φαίνεται η ερώτηση, και να την δώστε στο παιδάκι να γράψει μια οποιαδήποτε απάντηση(π.χ. Επειδή πονούν τα πόδια μου) και να το διπλώσει. Έπειτα, αφήστε το άλλο παιδάκι να γράψει μια ερώτηση και ούτω καθεξής. Η αλληλουχία των ερωταπαντήσεων θα τα διασκεδάσει σίγουρα!
- «Όνομα, Ζώο, Φυτό, Πράγμα» σε πιο απλή μορφή
Χωρίστε την σελίδα σε γραμμές και στήλες. Σε κάθε στήλη ορίστε μία κατηγορία (π.χ. όνομα αγοριού, όνομα κοριτσιού, ζώο, χρώμα κτλ.), ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Σε κάθε γραμμή βάλτε τα γράμματα του ονόματος κάθε παιδιού (π.χ. Α_Ν_Δ_Ρ_Ε_Α_Σ). Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν σε κάθε κουτάκι που σχηματίζεται κάτι που να εμπίπτει στην κάθε κατηγορία (π.χ. Αποστόλης, Αλεξία, Αλεπού, Άσπρο). Κάθε ίδια λέξη πιάνει 5 βαθμούς, κάθε διαφορετική 10, ενώ κάθε λέξη που το ένα παιδί έχει βρει ενώ το άλλο όχι κερδίζει 20 βαθμούς. Στο τέλος, μετρήστε τους βαθμούς και αναδείξτε τον νικητή!
- Να σου πω μια ιστορία;
Όπως και παραπάνω, πάρτε μία κόλλα χαρτί και γράψτε την αρχή μιας ιστορίας, που να πιάνει μία γραμμή και κάτι (π.χ. Μια φορά κι έναν καιρό ένα καφέ αρκουδάκι βρέθηκε στο δάσος γιατί….). Διπλώστε το χαρτί και αφήστε να φαίνεται μόνο το τέλος όσων έχετε γράψει («στο δάσος γιατί…»). Ζητήστε από το παιδάκι σας να συνεχίσει την άγνωστη σε εκείνο ιστορία με ό,τι στοιχείο του έχει δοθεί (…ο λύκος παραμονεύει να φάει το κουνέλι που…) και να αφήσει μόνο το τέλος της να φαίνεται («το κουνέλι που…»). Ζητήστε κι από το άλλο να κάνει το ίδιο. Στο τέλος θα έχετε μία πολύ αστεία αλλοπρόσαλλη ιστορία (Μια φορά κι έναν καιρό ένα καφέ αρκουδάκι βρέθηκε στο δάσος γιατί…. ο λύκος παραμονεύει να φάει το κουνέλι που… είναι πεντανόστιμο με πατάτες και κρεμμυδάκια στον φούρνο κτλ)!