Διαδραστική Έκθεση «Παίζω και Kαταλαβαίνω»

Διαδραστική Έκθεση «Παίζω και Kαταλαβαίνω»

Ένα ταξίδι από την αίσθηση στη νόηση

Πριν από περίπου μία εβδομάδα λάβαμε το παρακάτω δελτίο τύπου καθώς και μία πρόσκληση σε συνέντευξη τύπου για την διαδραστική έκθεση «Παίζω και καταλαβαίνω». Ομολογώ πως καθώς το διάβαζα και σκόνταφτα πάνω στις λέξεις «επιστήμη», «μαθηματικά», «διαθεματικότητα» […]ένιωθα να παίζει μέσα στο μυαλό μου σε επανάληψη η λέξη «βαρετό». Όμως, αν πήγα στο μουσείο Ηρακλειδών με μισή καρδιά έφυγα με ανοιχτό μυαλό και φτερά στα πόδια, οπότε μην αφήσετε ό,τι ακολουθεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην επίσκεψή σας γιατί θα χάσετε και εσείς αλλά και τα παιδιά σας κάτι σπουδαίο!

Παίζω και καταλαβαίνω

Η Διαδραστική Έκθεση «Παίζω και Kαταλαβαίνω», στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Ηρακλειδών (Ηρακλειδών 16, Α΄ και Β΄ όροφος), ανοίγει για το κοινό το Σάββατο 21 Μαρτίου 2015. Η έκθεση λειτουργεί από τον Οκτώβριο του 2014 ειδικά για τα σχολεία και μέσα σε λίγους μήνες έχει ήδη υποδεχτεί 10.000 μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων.

Η Διαδραστική Έκθεση εντάσσεται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά» (εξέλιξη του γνωστού από το 2005 προγράμματος του μουσείου, «Τέχνη και Μαθηματικά») κι αποτελεί συμπλήρωμα της σχολικής διδασκόμενης ύλης, στην κατεύθυνση της διαθεματικότητας, συνδέοντας τα μαθηματικά με την ιστορία της επιστήμης και της τέχνης, τη φιλοσοφία και τα κλασικά γράμματα.

Η πρωτοτυπία αλλά και η μοναδικότητα της Διαδραστικής Έκθεσης «Παίζω και Kαταλαβαίνω» έγκειται στο γεγονός ότι ο επισκέπτης βιώνει τη διασύνδεση επιστήμης, τέχνης, μαθηματικών και φιλοσοφίας, παίζοντας κι αλληλεπιδρώντας με ειδικές κατασκευές, και συνειδητοποιεί τη διττή ανάγκη του ανθρώπινου πνεύματος για έκφραση (τέχνη) και κατανόηση (λογική και μαθηματικά).

Σχεδιασμός-επιστημονική επιμέλεια: Άρης Μαυρομμάτης & Αποστόλης Παπανικολάου, ερευνητές της Διδακτικής των Μαθηματικών ● Συνεργάτες: Δρ Νίκος Κουρνιάτης, αρχιτέκτων μηχανικός Ε.Μ.Π.  – Δρ Χρήστος Τερζής, μουσικολόγος, ιστορικός των Επιστημών.

Η φιλοσοφία του Μουσείου Ηρακλειδών

Το Μουσείο Ηρακλειδών υπηρετεί από το 2004 την τέχνη, την παιδεία και τον πολιτισμό. Εμπνευστές και ιδρυτές του μουσείου είναι ο Παύλος και η Άννα-Μπελίντα Φυρού.

Σήμερα, το Μουσείο Ηρακλειδών, έχοντας μετεξελιχτεί σε μουσείο εκλαΐκευσης της επιστήμης, με βασική φιλοσοφία του το τρίπτυχο «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά», συνεχίζει να υλοποιεί καινοτόμα επιμορφωτικά προγράμματα για μαθητές, εκπαιδευτικούς κι ενηλίκους στο κεντρικό του κτίριο (Ηρακλειδών 16, Θησείο), καθώς και εκθέσεις έργων τέχνης και εκλαΐκευσης της επιστήμης στο παράρτημά του (Απ. Παύλου 37, Θησείο).

Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας, η νέα, μόνιμη Διαδραστική Έκθεση «Παίζω και Kαταλαβαίνω» προσκαλεί τα παιδιά και τους ενηλίκους να έρθουν σε επαφή με την επιστήμη, την τέχνη και τα μαθηματικά, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι με διαδραστικά τραπέζια-εκθέματα.

«Παίζω και καταλαβαίνω» μέσα από τα δικά μου μάτια

Έφτασα στο Μουσείο Ηρακλειδών στην ώρα μου, έτοιμη να περάσω ένα γεμάτο δίωρο ανάμεσα σε αριθμούς και πειράματα φυσικής. Πήρα έναν καφέ και έκαστα να αναλογιστώ πόσο τα μισούσα όλα αυτά στο σχολείο. Έβαλα κι έναν δεύτερο φλιτζάνι καφέ και ήλπιζα να κρατήσει εμένα όρθια και τα μάτια μου ανοιχτά.

Ανεβήκαμε στον δεύτερο όροφο και ξεκινήσαμε ανορθόδοξα κάπως τη ξενάγησή μας, αφού ο πρώτος είχε καταληφθεί από τα παιδιά ενός δημοτικού σχολείου. Ο επιστημονικός υπεύθυνος, κύριος Άρης Μαυρομάτης, μας προσκάλεσε στο πρώτο έκθεμα, το οποίο αναφερόταν στον τρόπο που ο Θαλής ο Μιλήσιος κατόρθωσε να υπολογίσει το ύψος της πυραμίδας του Χέοπα. Εγώ περίμενα να μας κάνει μια διάλεξη και να πάμε παρακάτω, όμως εκείνος με διέψευσε αφού ξεκίνησε να κάνει ερωτήσεις και να μας κατευθύνει ώστε να βρούμε εμείς την απάντηση που τόσο εύκολα θα μπορούσε να μας δώσει έτοιμη. Και δεν ήταν ένα απλό παιχνίδι ερωταπαντήσεων αλλά ένα ζωντανό, διαδραστικό παιχνίδι στο οποίο μπορούσαμε να αγγίξουμε το έκθεμα, να μετακινήσουμε την ράβδο, να πειραματιστούμε με τις σκιές κοκ. Το ίδιο συνέβη και στο επόμενο και το μεθεπόμενο έκθεμα, τα οποία όλο και κάτι είχαν να μας διδάξουν.

Όταν φτάσαμε στα κεκλιμένα επίπεδα και τους καθρέφτες είχε φτάσει η ώρα να σταματήσουμε να εμπιστευόμαστε απόλυτα τα μάτια μας και τις μέχρι τώρα κατακτηθείσες εμπειρικές μας γνώσεις. Είδαμε αντικείμενα να κινούνται διαφορετικά από το αναμενόμενο, φλιτζάνια που ενώ τα βλέπαμε δεν μπορούσαμε να τα αγγίξουμε, κατασκευές με μία μόνο επιφάνεια για την οποία ορκιζόσουν ότι διαθέτει δύο κοκ. Με λίγα λόγια μείναμε με το στόμα ανοιχτό! Η έκπληξή και ο ενθουσιασμός μου ήταν τόσο έντονα που δεν κατάλαβα καν πότε ήρθε η ώρα να κατέβουμε στον κάτω όροφο.

Εκεί τα πράγματα ήταν πιο παιδικά αλλά σαφώς το ίδιο διασκεδαστικά και γνωρίζοντας ένα ένα έκθεμα ξεχωριστά αντιλήφθηκα τον λόγο που τα παιδάκια του δημοτικού είχαν πέσει με τα μούτρα στην δουλειά λίγο νωρίτερα. Βέβαια, εάν ήμουν λίγο πιο παρατηρητική, θα ήξερα πως η απάντηση σε αυτό βρισκόταν ήδη κρεμασμένη στον τοίχο:

«Όταν παίζουμε, σκεφτόμαστε. Όταν σκεπτόμαστε καταλαβαίνουμε. Και όταν καταλαβαίνουμε αρκετά, τότε ξέρουμε και δεν έχουμε ανάγκη να μας εξηγήσετε ή να μας ζητήσετε να αποστηθίσουμε σαν παπαγάλοι» (Μεγάλα λόγια μικρών παιδιών)

Αλλά και

«Μη κάνεις, λοιπόν, χρήση βίας στην διδασκαλία των παιδιών, αλλά να τα’ ανατρέφεις με παιχνίδια, για να μπορέσεις κι εσύ να διακρίνεις ακόμα περισσότερο αυτό για το οποίο το καθένα τους είναι γεννημένο». (Πλάτων)

Παίζω και καταλαβαίνω

Μουσείο Ηρακλειδών: Ηρακλειδών 16, Θησείο, 11851, Αθήνα

Στάση metro: Θησείο

Τηλ. 210 3461981

Ώρες λειτουργίας για το κοινό: Από 21 Μαρτίου, κάθε Σάββατο και Κυριακή , 11:00-19:00

Γενική είσοδος: 6 ευρώ- δωρεάν για τους γονείς που συνοδεύουν τα παιδιά τους