Όταν ένα παιδί ξεχνάει, υπάρχει πάντα πίσω του ένας γονιός που θυμάται. Γιατί αυτό το σενάριο δεν είναι καλό;
Αναρωτιέστε τι θα κάνετε με το παιδί σας που διαρκώς κάτι ξεχνάει ή φαίνεται ανεύθυνο; Καταρχάς, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι ένα παιδί – ακόμα και όταν είναι νήπιο – μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα από όσα νομίζουμε. Από αυτό συνεπάγεται ότι δεν χρειάζεται να «τρέχουμε» διαρκώς πίσω του για να φέρουμε εις πέρας μια δραστηριότητα που μπορεί να ολοκληρώσει και μόνο του. Όταν διαρκώς το «σώζουμε» ή κάνουμε για λογαριασμό του κάτι που μπορεί να κάνει μόνο του θα δυσκολευτεί να μάθει πώς να είναι πραγματικά υπεύθυνο στην καθημερινότητά του και να κατανοήσει ότι κάποια πράγματα αποτελούν πλέον δική του ευθύνη. Ας δούμε μερικά tips που θα βοηθήσουν.
- Αναθέστε του μια δραστηριότητα ή δουλειά που μπορεί να φέρει εις πέρας, ως μια καινούργια ευθύνη και βοηθήστε το έτσι να χτίσει την αυτοεκτίμησή του και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
- Σταματήστε να είστε η «μνήμη» του, να θυμάστε δηλαδή τι πρέπει να πάρει μαζί του (π.χ. τα βιβλία του, το κολατσιό του στο σχολείο). Διαφορετικά θα στηρίζεται πάντα σε εσάς, επειδή έχει συνηθίσει να ακούει διαρκώς «Πήρες μαζί σου το τετράδιο; Τα γυαλιά σου; Την ομπρέλα; Το μπουφάν;». Θεωρεί έτσι πως δεν είναι δική του δουλειά να θυμάται τη λίστα με τα παραπάνω ειδικά αν γνωρίζει εκ των προτέρων ότι εσείς θα τα απαριθμήσετε.
- Αποφύγετε τις φράσεις του τύπου «στο είπα εγώ!». Λέγοντας κάτι τέτοιο το παιδί σας νιώθει πως το αντιμετωπίζετε με κακία και πως εκείνο είναι ανόητο, χωρίς να μαθαίνει σε καμία περίπτωση πώς να είναι υπεύθυνο.
- Μην του λέτε τι πρόκειται να συμβεί, αλλά αφήστε τις συνέπειες των πράξεων να «μιλήσουν» από μόνες τους. Είναι σημαντικό να αντιληφθεί πώς λειτουργεί ο κόσμος και να διδαχθεί από τις συνέπειες των πράξεων του, μαθαίνοντας ότι για κάποια πράγματα εκείνο είναι υπεύθυνο.
- Αντί να του λέτε τι να κάνει, θέστε ερωτήσεις. Όταν του λέτε ακριβώς τι να κάνει, δεν μαθαίνει. Αντιθέτως αν διατυπώνετε αυτό που θέλετε να του πείτε με τη μορφή ερώτησης θα του δώσετε κίνητρο να σκεφτεί. Για παράδειγμα, αντί να του πείτε «κάνε τα μαθήματά σου» ρωτήστε το «πόση ώρα θα χρειαστείς για να τελειώσεις το διάβασμα σήμερα;».