Τραβάει τα μαλλιά;

Μου τραβάει τα μαλλιά

Γιατί το μικρό σας τραβάει τα μαλλιά τα δικά σας ή των άλλων παιδιών και πώς να το σταματήσετε.

Το τράβηγμα των μαλλιών όπως ακριβώς τα τσιμπήματα και τα δαγκώματα είναι ένας τρόπος έκφρασης του νηπίου και μια προσπάθεια να ανακτήσει τον έλεγχο στο άμεσο περιβάλλον του. Σύμφωνα με ψυχολόγους υπάρχουν τρεις λόγοι για αυτή τη συμπεριφορά.

 

Για τα μικρότερα παιδιά (12 έως 18 μηνών) η εξήγηση είναι απλή. Ανακαλύπτουν ότι με αυτόν τον τρόπο προκαλούν μια αντίδραση και έτσι συνεχίζουν να το κάνουν, όπως ακριβώς ανοιγοκλείνουν έναν φακό ή χτυπάνε ένα παιχνίδι που παράγει ήχο.

Άλλος λόγος είναι ότι προσπαθούν να σταματήσουν κάτι κακό ή κάτι που δεν τους αρέσει. Για παράδειγμα, αν ένα παιδάκι πάρει το παιχνίδι του μικρού σας το τράβηγμα των μαλλιών είναι ένας τρόπος για να το κάνει να σταματήσει.

Τα μεγαλύτερα παιδάκια (2 έως 3 ετών) έχουν αναπτύξει την ικανότητα να εξάγουν συμπεράσματα και πιθανόν να καταφεύγουν στο τράβηγμα των μαλλιών ως έναν τρόπο για να δώσουν την τροπή που θέλουν σε μια συγκεκριμένη κατάσταση. Για παράδειγμα, αν το μεγαλύτερο αδερφάκι ενός νηπίου πάρει το τελευταίο μπισκότο, θα του τραβήξει τα μαλλιά για να στριγγλίσει. Έτσι υπάρχουν δύο δυνατότητες. Είτε εσείς θα επέμβετε ώστε να μοιραστούν το μπισκότο είτε το μεγάλο αδερφάκι θα το σκεφτεί δυο φορές πριν κάνει κάτι ανάλογο στο μέλλον.

Αντιμετωπίστε το!

  1. Αν αγνοήσετε το γεγονός ότι το μικρό σας τραβάει τα μαλλιά άλλων παιδιών, το αποτέλεσμα θα είναι να χειροτερέψει η κατάσταση στο τέλος καθώς το μικρό σας θα συνειδητοποιήσει ότι με αυτόν τον τρόπο παίρνει αυτό που θέλει.
  2. Αν προσπαθήσετε να αναλύσετε πολύ την κατάσταση («Ποιος είναι ο βαθύτερος λόγος;», «Μήπως να του αποσπάσω την προσοχή με ένα παραμύθι που θα δίνει ένα δίδαγμα σχετικό;»), το πιθανότερο είναι να παίξετε και εσείς το παιχνίδι του. Ένα νήπιο ωστόσο δεν κατανοεί τη σύνθετη αλληλεπίδραση στις σχέσεις, συνεπώς το συμπέρασμα που βγάζει είναι ότι καταφέρνει να κάτσει στην αγκαλιά σας μαζί με παραμύθι!
  3. Αναδείξτε τη ματαιότητα της πράξης. Ένα από τα κλειδιά για να σταματήσει η ανάρμοστη συμπεριφορά είναι να δείξετε στο μικρό σας ότι η μέθοδος που χρησιμοποιεί δεν θα έχει το αποτέλεσμα που επιδιώκει. Για παράδειγμα εάν το μικρό  Τραβάει τα μαλλιά άλλων παιδιώνσας τραβάει τα μαλλιά της μεγαλύτερης αδερφής του για να της πάρει το παιχνίδι, δώστε αμέσως το παιχνίδι πίσω στο πρωτότοκό σας λέγοντας στο μικρότερο ότι δεν τραβάμε τα μαλλιά. Στην ουσία αυτό που κάνετε είναι να ακυρώνετε το σκοπό της.
  4. Συζητήστε το. Ακόμα και αν δεν έχει αναπτύξει ακόμα αρκετές γλωσσικές δεξιότητες ώστε να σας απαντήσει, είναι σημαντικό να του μιλήσετε καθώς έτσι θα καταλάβει ότι η συζήτηση είναι ένας τρόπος για να λύνει κανείς τα προβλήματά του. Ρωτήστε το μικρό σας «Τι έκανες λάθος;» και στη συνέχεια «γιατί αυτό ήταν λάθος;». Μην ανησυχείτε αν δεν σας απαντήσει. Μιλήστε του εσείς και πέιτε του «Δεν πρέπει να τραβάμε τα μαλλιά των άλλων γιατί τους πονάμε». Παρόλο που είναι σημαντικό να ακολουθήσετε αυτή τη διαδικασία, αν είναι μικρό το παιδί σας μην περιμένετε και πολλά αποτελέσματα. Θα χρειαστεί υπομονή και συνέπεια για να επαναλαμβάνετε συνεχώς τις ίδιες παραινέσεις. Όταν το παιδί σας μπορεί και μιλάει τότε προτείνετε εναλλακτικούς τρόπους αντίδρασης αντί για το τράβηγμα των μαλλιών. Για παράδειγμα, διδάξτε του πώς να λέει «όχι» όταν για παράδειγμα το αδερφάκι του παίρνει το παιχνίδι ή πώς να εκφράζει την επιθυμία του, για παράδειγμα λέγοντας «τώρα θέλω να παίξω».
  5. Μην κάνετε το ίδιο. Μην τραβήξετε τα μαλλιά του μικρού σας για να του δείξετε πώς αισθάνεται κάποιος όταν του τραβάνε τα μαλλιά, γιατί με αυτόν τον τρόπο αναπαράγετε τη συμπεριφορά που θέλετε να σταματήσετε. Το μικρό σας τραβάει τα μαλλιά άλλων παιδιών γιατί θέλει να αλλάξει κάτι, συνεπώς αν χρησιμοποιείτε και εσείς τον ίδιο τρόπο του δείχνετε ότι έτσι μπορεί να αλλάξει τη συμπεριφορά κάποιου. Αν προσπαθείτε να αποδείξετε στην πράξη ότι το τράβηγμα των μαλλιών πονάει, δεν θα τα καταφέρετε με αυτόν τον τρόπο καθώς τα νήπια δεν έχουν αναπτύξει ακόμα την ικανότητα να συμπάσχουν και να ταυτίζονται συναισθηματικά.